Virálna čokoláda z Dubaja spôsobila nečakaný tlak na globálny trh s pistáciami.
Ako informoval denník Financial Times, sladkosť vyvolala vo svete taký záujem, že došlo k výraznému nárastu cien a obmedzeniu dostupnosti pistácií na trhoch.
Čokoláda, ktorá kombinuje pistáciový krém, nastrúhané cesto a mliečnu čokoládu, sa stala internetovou senzáciou na platforme TikTok. Pôvodne lokálny produkt sa tak dostal do centra globálneho dopytu.
Pistácie sú dnes výrazne drahšie ako pred rokom – kilo jadier, ktoré vlani stálo okolo 16 eur, dnes vyjde aj na viac než 21 eur. Podľa britského obchodníka Gilesa Hackinga je trh prakticky vyprázdnený, píše Financial Times.
K prudkému nárastu cien prispela aj slabá úroda v Spojených štátoch, ktoré sú najväčším producentom pistácií. Hoci kvalita bola vysoká, množstvo dostupných jadier – najmä tých používaných v cukrovinkách – bolo nedostatočné.
Situáciu využil Irán, druhý najväčší producent pistácií, ktorý zvýšil export do Spojených arabských emirátov o 40 percent len v období od októbra 2024 do marca 2025.
S pôvodnou dubajskou čokoládou s názvom Can’t Get Knafeh of It prišiel emirátsky výrobca FIX. Ten predáva svoju čokoládu výhradne v Dubaji a len počas dvoch hodín denne, no napriek tomu vyvolala celosvetový dopyt.
Výsledkom sú napodobeniny, vypredané zásoby a obmedzenia v predaji. Niektoré predajne dokonca limitujú počet kusov na zákazníka.
Podľa Financial Times čelí globálny čokoládový priemysel nečakanému tlaku, ktorý spustil jediný produkt. Popularita dubajskej čokolády tak prekvapivo ovplyvnila celý dodávateľský reťazec a urobila z pistácií najžiadanejší orech súčasnosti.
Pozrite si reportáž o problémoch s dubajskou čokoládou:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo