Autá staršie ako 10 rokov každoročne na STK? Pozreli sme sa na to, čo môžu očakávať vodiči takýchto áut

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Z dát u nás vyplýva, že vozový park je v priemere starší ako 15 rokov, a tak často naše cesty brázdia aj autá dávno po životnosti.

Technické kontroly by mali byť vo všetkých členských štátoch pri autách starších ako 10 rokov raz ročne. Európska komisia chce vynoviť vozový park a pravidelnejšie kontrolovať bezpečnosť starších áut.

Spozornieť by mali najmä tí, ktorí sa pri kúpe auta riadia najmä cenou. Z dát u nás vyplýva, že vozový park je v priemere starší ako 15 rokov, a tak často naše cesty brázdia aj autá dávno po životnosti.

Nový návrh Európskej komisie si má posvietiť na autá vyrobené pred rokom 2015. Zároveň chce pri technických kontrolách zjednotiť a vynoviť technické normy na cestách, a to najmä v súvislosti s technologickým napredovaním v tomto segmente.

Prečítajte si tiež:

STK podľa krajín

Teraz platí, že s novým autom ideme na prvú STK po štyroch rokoch a následne chodíme pravidelne každé dva roky. To platí napríklad aj u susedov v Česku či v Maďarsku.

Prísnejšie pravidlá po rokoch platia napríklad vo Fínsku alebo v Slovinsku. Rekordérom Európy v prísnosti posudzovania technického stavu je Chorvátsko.

Tam, až na výnimku dvojročného auta, chodia na STK každý rok. S pribúdajúcimi rokmi auta sú prísnejší ako u nás aj v Rakúsku.

Zaujímavosťou je aj kto vykonáva STK v jednotlivých členských štátoch. Kým vo väčšine Únie, ako aj u nás, sú to väčšinou súkromníci, na Cypre, v Grécku, v Lotyšsku, v Luxembursku, v Maďarsku či v Španielsku existujú aj štátne kontroly. Opačným extrémom je Malta, kde sú len štátne „estékačky“.

Ako sa na častejšie kontroly pozerajú odborníci aj ľudia u nás? Pozrite si v reportáži hore.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

TOP ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Auto-moto

Dôležité udalosti