Výpadky produkcie sa v niektorých závodoch môžu hýbať medzi 10 a 20 percentami.
Automobilky pripravujú vládu na najhoršie. Hoci Donald Trump na tri mesiace pozastavil uplatňovanie vyšších ciel na naše autá, niektorí zamestnanci montážnych závodov môžu nakoniec predsa len prísť o prácu. Aby to nebolo z večera do rána, automobilky si vypýtali od štátu peniaze.
„Táto vec je na stole od predposlednej tripartity, keď sme na to upozornili ako na jedno z riešení. Vidí sa tam politická vôľa, aby mohol byť kurzarbeit nasadený aj na takúto neočakávanú nemožnosť vyvážať autá, čo má okamžitý vplyv na produkciu,“ uviedol Pavol Prepiak, viceprezident Združenia automobilového priemyslu SR.
Ohrozené sú stovky pracovných miest v Bratislave a Nitre, kde sa pre americký trh donedávna vyrábala zhruba pätina luxusných áut.
Takisto niektorí výrobcovia súčiastok budú mať problémy s odbytom, keďže USA už začali uplatňovať zvýšené clá na autodiely. Odborári takzvanú kurzarbeit, keď sa štát dočasne podieľa na náhrade mzdy zamestnancom bez pracovnej náplne, vítajú.
„Pomáha zamestnávateľom a dáva určitú istotu aj zamestnancom, že v prípade krátkodobých výpadkov nebudú prepúšťaní, ale zamestnávateľ dostane podporu, aby si ich udržal,“ tvrdí viceprezident Konfederácie odborových zväzov (KOZ) František Gajdoš.
Minister práce Erik Tomáš hovorí, že štát preplatí 60 percent mzdy a ďalších 20 percent preplatí zamestnávateľ. „Bude to trvať buď súvisle šesť mesiacov, alebo tých šesť mesiacov bude možné rozvrhnúť v priebehu dvoch rokov,“ dodal.
Slovensko bude spolu s Českom najohrozenejšou ekonomikou, keď americké 25-percentné clá na európske autá vstúpia do platnosti. Malo by sa tak stať začiatkom letných prázdnin, ak sa dovtedy vyjednávači z Washingtonu a Bruselu nedohodnú na priateľskejších tarifách.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo