Slovenská nákladná doprava to má nahnuté a jej budúcnosť je hmlistá. Chýba najmä mladá krv v celom sektore, čo sa prejavuje na odstavených kamiónoch v útrobách firiem, ktoré by za normálnych okolností zarábali na cestách.
Rečou hodín je už päť minút po dvanástej. Pracovné portály sú preplnené ponukami na vodiča nákladiakov. Mladých to však neláka. Vodiči majú v priemere 50 rokov. Tých mladých je len päť percent.
Nedostatok vodičov je u nás alarmujúci. Mladých jednoducho neláka ťažká a často náročná jazda aj po nociach.
Podľa odborníkov za to môžu aj vysoké vstupné investície, napríklad cena vodičského oprávnenia, no aj často zastarané stroje, na ktorých by mali vodiči jazdiť.
Ružový nie je ani pohľad na pracovný trh. Na ňom aktuálne chýba vyše 16-tisíc vodičov, hoci pred tromi rokmi to bolo zhruba o 4,5-tisíc menej.
Okrem vodičov sektor zápasí s úbytkom registrovaných vozidiel, čo na konci prináša aj menej peňazí do štátnej kasy. Jeden kamión na poplatkoch, mýte a daniach zaplatí do štátnej kasy ročne 50-tisíc eur. Kým pred dvoma rokmi bolo platiacich kamiónov takmer 60-tisíc, tento rok je to takmer o 10-tisíc menej.
„Chceme vytvoriť medzirezortnú pracovnú skupinu, kde budeme tento problém riešiť s ministerstvami práce, financií a vnútra. Pre vodičov potrebujeme vytvoriť také podmienky, aby neboli motivovaní odchádzať za prácou do zahraničia,“ tvrdí Petra Poláčiková, hovorkyňa ministerstva dopravy.
Ak sa situácia v dopravnom sektore nezlepší a trh sa neomladí, môže to mať podľa odborníkov zničujúci vplyv na logistiku, zásobovanie a medzinárodnú konkurencieschopnosť slovenských firiem.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo