Hoci sa ceny na pumpách držia nízko, mohli by byť ešte nižšie. Česi či Poliaci tankujú stále lacnejšie ako my, pričom sa už odstrihli od ruskej ropy.
Benzín a naftu na Slovensku vyrábame stále ešte aj z ruskej ropy. Oproti dvom susedným krajinám tankujeme pritom drahšie. Benzín máme o osem centov drahší ako Česi a o desať centov drahší ako Poliaci. Za naftu platíme viac o tri až osem centov, a to aj napriek tomu, že sa tieto krajiny už odstrihli od ruskej ropy. Česi sa pripojili na nemecké ropovody a Poliaci dovážajú ropu do prístavov na Balte.
Ak my dovážame neruskú ropu, tak ju z prístavov na Jadrane čerpáme ropovodom Adria. Za tranzit v jeho úzkom mieste si Chorvátsko pýta štvornásobné až sedemnásobné poplatky.
To však nie je jediný dôvod, prečo sa u nás tankuje drahšie.
„Slovensko má spomedzi krajín s podobným systémom najvyššie jednotkové platby za skladovanie. Náklady na zabezpečenie núdzových zásob vzrástli od roku 2014 o 80 percent, zatiaľ čo samotný objem zásob stúpol len o 13 percent,“ uvádza Útvar hodnoty za peniaze.
Obchodníci musia na Slovensku za uchovávanie strategických zásob ropy a ropných produktov platiť dvakrát viac ako ich českí či poľskí kolegovia. Z každého litra štyri centy. Za celý rok je to namiesto 35 až 75 miliónov eur. To premietajú do cien.
Znížiť tieto poplatky, a teda aj ceny, by mohlo uchovávanie časti zásob za našimi hranicami. Robí to väčšina krajín Únie. Darí sa im tak živiť konkurenciu medzi majiteľmi skladovacích nádrží, čo znižuje ceny.
Pozrite si celý rozhovor s analytikom o cenách benzínu a nafty počas leta v štúdiu TN live:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo