V súvislosti so zvýšenými clami sa najčastejšie hovorí o ich dopade na európsky automobilový priemysel, ktorý tvorí až 20 percent európskeho HDP. Pokles tržieb by sa mohol prejaviť aj v nižšom raste miezd.
Vyššie clá, ktoré americký prezident Donald Trump uvalil na dovoz z členských štátov Európskej únie a približne 70 ďalších krajín, vo štvrtok nadobudli účinnosť.
Podľa amerických úradov sa nové sadzby začali uplatňovať od polnoci miestneho času vo Washingtone (06:00 h SELČ). Európska komisia však očakáva, že 15-percentné clo na väčšinu výrobkov z EÚ začne platiť až v piatok.
Obchodná dohoda medzi USA a EÚ je považovaná za veľké víťazstvo pre Donalda Trumpa, pretože kým dovozy z Európy do Spojených štátov budú zaťažené 15 percentným clami a dovoz ocele a hliníka až 50 percentami, dovozy zo Spojených štátov do Európy zostávajú zdanené alebo zaťažené len symbolicky alebo vôbec.
Očakáva sa, že nové clá v krátkodobom horizonte spomalia rast európskej ekonomiky zhruba o 0,1 až 0,2 %. Podľa Rastislava Kráľa z KBC Asset Management sa však z tohto úderu dokáže Európa pomerne rýchlo spamätať.
„Treba povedať, že v strednodobom horizonte sa európska ekonomika aj s touto bariérou dokáže vysporiadať, pretože vieme, že Nemecko ohlásilo výrazné fiškálne stimulácie do vlastnej ekonomiky, kde plánuje preinvestovať zhruba 650 miliárd eur. Tým pádom v tých ďalších rokoch sa očakáva, že sa rast európskej ekonomiky zrýchli,“ hovorí analytik.
V súvislosti so zvýšenými clami sa najčastejšie hovorí o ich dopade na európsky automobilový priemysel, ktorý tvorí až 20 percent európskeho HDP.
Kým vývoz automobilov z Európy do Spojených štátov je vo veľkých objemoch zhruba 750-tisíc kusov automobilov ročne, dovoz zo Spojených štátov do Európy je podstatne nižší, zhruba niekde na úrovni 160-tisíc.
Autá aj automobilové súčiastky, ktoré smerujú do Spojených štátov, budú pre amerických spotrebiteľov drahšie. Tým pádom sa dá očakávať, že po nich klesne dopyt a prejaví sa to aj na tržbách a ziskoch európskych automobiliek. A to sa týka aj Slovenska.
„Na americký trh sú viazané hlavne dve automobilky na Slovensku. A to je nitrianska a bratislavský Volkswagen, ktoré do Spojených štátov vyvážajú hlavne tie luxusnejšie drahšie autá s väčšou pridanou hodnotou. Sú to skôr také statusové veci, takže dopyt po nich až tak dramaticky neklesne. Ale určite sa to prejaví na tom, že tie produkty budú drahšie v porovnaní s konkurenciou,“ priblížil Kráľ.
Pokles tržieb slovenských automobiliek by sa podľa neho mohol prejaviť aj v nižšom raste miezd.
Celý rozhovor s analytikom si môžete pozrieť vo videu na začiatku článku.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo