Lístok na ten istý vlak môže stáť 18 alebo 32 eur. Rozdiel v cene závisí aj od toho, cez ktorého dopravcu si ho kúpite a kedy.
Cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Prahou môže byť lacnejšie, ak viete, kde a ako si kúpiť lístok.
Rozdiely v cene na prvý pohľad prekvapujú – pri tom istom vlaku môžete naraziť aj na sumy, ktoré sú takmer dvojnásobné.
Redakcia sa obrátila na ZSSK aj České dráhy s otázkou, prečo je lístok kúpený cez jedného dopravcu často drahší, než cez druhého.
Napríklad na vlak z Prahy do Bratislavy na nedeľu 7. septembra o 17.42 hod. stál v čase písania článku, v pondelok popoludní, lístok cez ZSSK s miestenkou 32 eur, zatiaľ čo cez ČD bol rovnaký lístok vrátane miestenky, ktorú poskytujú bezplatne, v prepočte len za 17,89 eura.
Práve toto bol najväčší rozdiel, na ktorý sme pri porovnávaní cien natrafili. Štrnásťeurová odchýlka sa opakovala viackrát, najmä na vyťažených linkách. Inokedy bol rozdiel menší.
Iná cesta z Bratislavy do Prahy v sobotu 13. septembra napríklad stála okolo 26 eur, rozdiel za lístok bol len pár desiatok centov.
Podľa Českých dráh sa cena lístkov na železnici vytvára inak než pri leteckej či autobusovej doprave alebo u súkromných dopravcov.
Hoci vidíte jednu sumu, lístok je v skutočnosti zložený z viacerých častí: za úsek na území Slovenska sa platí podľa tarify ZSSK a za úsek v Česku podľa tarify ČD.
Tento systém platí aj pri iných medzinárodných spojeniach – napríklad pri ceste z Berlína do Budapešti sa cena skladá zo štyroch dopravcov - DB v Nemecku, ČD v Česku, ZSSK na Slovensku a MÁV v Maďarsku.
Základná cena Bratislava – Praha či Praha – Bratislava je podľa taríf oboch železníc rovnaká – 42,6 eura. Toľko však lístok zväčša nestojí.
O konečnej sume rozhodujú rôzne zľavy, ktoré dopravcovia ponúkajú. Na Slovensku ide napríklad o „Europa Expres“, v Česku o „Včasnú jízdenku Evropa“ a v nemecky hovoriacich krajinách o „Sparschiene“.
„Tieto lístky sú dostupné iba v obmedzenom počte, s prísnejšími podmienkami vrátenia a cena závisí od toho, ako predčasne si cestujúci lístok kúpi. Najlacnejšie lístky sa rýchlo vypredajú a potom sú k dispozícii iba vyššie cenové stupne,“ uviedol odbor komunikácie ZSSK.
V praxi to znamená, že rovnaký vlak môže byť lacnejší cez ZSSK alebo naopak cez ČD, v závislosti od dostupnosti zľavnených lístkov a dopytu v daný deň.
„Preto môže nastať situácia, že v rovnakom vlaku v rovnaký deň má český systém ešte voľné výhodnejšie akciové lístky, zatiaľ čo v slovenskom systéme už boli najlacnejšie lístky vypredané. Táto situácia môže nastať aj opačne – výhodnejší lístok môže mať ZSSK,“ dodáva slovenský dopravca.
Hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský vysvetľuje, že rozdiel v cene aj pri rovnakom vlaku spôsobujú rôzne faktory.
„Niekedy je výhodnejšie kúpiť lístok cez ZSSK, inokedy cez ČD. Napríklad v čase, keď som pripravoval podklady pre odpoveď, bol vlak EC 272 v e-shope ČD dostupný už len za plnú cenu 42,6 eura, pretože všetky zľavnené miestenky sa minuli. ZSSK však ponúkala rovnaký spoj ešte so zľavou Europa Expres za 29,40 eura,“ uviedol Šťáhlavský.
Ak teda chcete ušetriť, vždy porovnajte ceny na stránkach oboch dopravcov a vyhľadajte dostupné zľavnené lístky. Rozdiel môže byť aj významný. Tento princíp funguje na všetkých európskych železniciach, ktoré zabezpečujú medzinárodnú dopravu.
Pozrite si aj túto reportáž z 25. 7. o vlakoch bez vlakvedúcich:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo