Za nákup nového auta či domácich spotrebičov budeme opäť platiť viac. Brusel plánuje zvýšiť clá na oceľ dovezenú napríklad z Číny. Opatrenie má zachrániť európskych oceliarov. Poznáme prepočty, koľko to bude stáť bežných ľudí.
1000 až 2000 eur – toľko približne zaplatí automobilka za oceľ pri výrobe osobného auta. Aj vaše auto je väčšinou vyrobené z európskej ocele, no fabriky musia niečo nakúpiť aj v tretích krajinách. Plány eurokomisie sa im nepáčia.
„Nespochybňujeme potrebu ochrany trhu s oceľou, ale máme pocit, že parametre nastavené komisiou zachádzajú príliš ďaleko. Musíme nájsť lepší balans medzi výrobcami a používateľmi ocele,“ uviedla riaditeľka Asociácie európskych automobiliek ACEA Sigrid de Vries.
Návrh európskej komisie je pomerne radikálny. Jednak zníži povolený objem dovezenej ocele, takzvané kvóty, a k tomu dvojnásobne zvýši clo.
Eurokomisár hovorí, že pre lacnú oceľ prišlo v únii o prácu 100-tisíc zamestnancov.
„Bolo treba začať jednoznačne konať, pretože o pár rokov by sme si mohli vybudovať novú závislosť. Tentoraz by to bolo na dovozoch ocele,“ povedal eurokomisár pre obchod a ekonomickú bezpečnosť Maroš Šefčovič.
Opatrenia zaplatia občania. Komisia predpokladá, že clá zdvihnú ceny domácich spotrebičov, napríklad práčky, v priemere asi o jedno euro. Za nové auto si priplatíme asi 50 eur. Košickí oceliari avizované clá vítajú.
„Po rokoch rečí a papierovania prišli konečne činy. Len v minulom roku stratilo prácu v európskom oceliarskom priemysle 18-tisíc zamestnancov. EK pochopila, že oceľ je strategický materiál a na trhu v EÚ musia platiť rovnaké podmienky pre všetkých, ktorí tu chcú obchodovať,“ poznamenal hovorca U. S. Steel Košice Ján Bača.
Opatrenia môžu naraziť na odpor. Schváliť ich totiž ešte musia členské štáty a Európsky parlament.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo