Bez údržby mali vydržať celé storočie. Protihlukové steny na obchvate Bratislavy už po pár rokoch hrdzavejú

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Niektoré úseky pripomínajú štrbavý chrup a korózia sa už na prvý pohľad riadne zahryzla aj do železa.

Mali chrániť domy a ľudí pred hlukom z tranzitu. Dnes však vyzerajú ako hrdzavé ploty zo šrotoviska. Protihlukové steny na bratislavskom nultom obchvate mali vydržať 100 rokov bez údržby. Realita po necelých piatich rokoch je však iná.

Už pri osádzaní týchto stien obyvatelia len neveriacky krútili hlavami a pýtali sa, prečo na novú stavbu dávajú hrdzavé steny. Ako to vyzerá priamo na mieste, sme ukázali aj motoristickému novinárovi Alexandrovi Štefucovi.

„Prekvapuje ma to, lebo tiež som si nechal vtedy vysvetliť, že tá farba zhrdzaveného železa je vlastne ochranný povrch, že ono to má takto skorodovať a potom korózia už nepokračuje hlbšie do štruktúry toho materiálu,“ hovorí.

Prečítajte si tiež:

Menia poškodené steny

Keďže celý nultý obchvat Bratislavy, teda D4 aj rýchlostná cesta R7, sú PPP projektmi, štát platí iba za to, čo naozaj dostáva. Preto aj takéto opravy bude musieť na svojich pleciach zniesť zhotoviteľ.

„Dnes už na svoje náklady vymieňa poškodené protihlukové steny a osádza nové hliníkové panely. Momentálne sa vymieňajú na rýchlostnej ceste R7 v oblasti Trnávka a v najbližších mesiacoch budú pokračovať aj na iných častiach,“ uviedla Petra Poláčiková, hovorkyňa ministerstva dopravy.

O stanovisko sme žiadali aj správcu komunikácie. Formulár na stránke nefungoval, na e-maily neodpovedali. Tak sme sa vybrali osobne do sídla spoločnosti. Nikto s nami však nemohol komunikovať. Kde a koľko zábran vymenia, momentálne nie je jasné.

Prečítajte si tiež:

Bude štát žiadať zľavu zo splátok?

Za diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 platíme súkromníkovi, ktorý ich postavil. Súkromné konzorcium prevádzkujúce D4 a R7 sa volá Zero Bypass Limited. Na svojej stránke o sebe tvrdí, že sa o diaľnicu a rýchlostnú cestu neustále stará.

Za to má od nás až do roku 2050 postupne zinkasovať takmer 1,9 miliardy eur. Následne preberie majetok do správy naša Národná diaľničná spoločnosť. Splátka sa každý rok zvyšuje, vlani presiahla 58 miliónov.

Ministerstvo dopravy nám odpovedalo, že platba za dostupnosť sa zníži, len ak niektoré pruhy na diaľnici alebo rýchlostnej ceste nebudú prístupné, napríklad pre uzávierku alebo opravu.

Či bude hrdzou prežratá protihluková bariéra dôvodom pre zľavu, bude teda závisieť od toho, či a na ako dlho opravy obmedzia premávku.

Viac sa dozviete v príspevku nižšie:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

TOP ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti