Niektoré pracovné miesta už preberá umelá inteligencia. Najviac ohrozené sú tieto profesie

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Veľkí zamestnávatelia do procesov čoraz viac zapájajú umelú inteligenciu a niektoré pozície sú čím ďalej, tým viac ohrozené.

Nezamestnanosť na Slovensku v posledných mesiacoch pozvoľna stúpa. Odborníci ju však stále považujú za relatívne nízku.

Mierne zhoršenie potvrdzujú aj údaje Štatistického úradu SR. Z výberového zisťovania pracovných síl dosiahla miera nezamestnanosti v druhom štvrťroku tohto roka úroveň 5,3 percenta. V rovnakom období minulého roka to bolo o 0,1 percenta menej.

Ide pritom o prvý medziročný nárast po zhruba štyroch rokoch postupného poklesu.

Katarína Dovinová z Asociácie personálnych agentúr Slovenska ide o prirodzený vývoj pracovného trhu. 

„My vnímame u zamestnávateľov aj naďalej dopyt po zamestnancoch, aj keď možno nie v takej veľkej miere, ako sme boli zvyknutí po minulé roky. Ale ten dopyt tu je najmä v priemysle, v doprave a logistike a nebrala by som to ako nejaký zásadný varovný signál,“ uviedla v rozhovore na TN live. 

Zároveň podotýka, že zamestnávatelia sú v súčasnosti opatrnejší pri prijímaní nových ľudí a venujú sa skôr stabilizácii a efektivite. Koniec roka je podľa nej pre zamestnávateľov pokojnejším obdobím. 

Prečítajte si tiež:

Východu chýba infraštruktúra

Najvyššie čísla nezamestnanosti sú dlhodobo väčšinou na východe Slovenska. Podľa Dovinovej situáciu môže naštartovať príchod nových investícií. Volvo do závodu pri Košiciach už začalo nábor zamestnancov aj na nižších pozíciách, no na konkrétnych číslach to ešte nie je cítiť. 

Ďalším faktorom by bolo vytvorenie kvalitnej infraštruktúry. 

„Hlavne na východnom Slovensku nie je dostačujúca. V druhom rade je to určite podpora nejakých lokálnych zamestnávateľov alebo lokálnych investorov, tvorba stabilných a dlhodobých pracovných príležitostí,“ vymenúva Dovinová. 

Do budúcna sa podľa nej treba pripraviť, že niektoré pracovné pozície preberie umelá inteligencia. 

„Postupne sa rušia jednoduché pozície, napríklad podpora zákazníkov. Už dnes vnímame, že keď niekde voláme na call centrum, tak prvotnú selekciu zákazníkov robí už umelá inteligencia. Kde bude potrebné nejaké rozhodovanie, emocionálna inteligencia, fyzická prítomnosť človeka alebo aj nejaká participácia na zavádzaní umelej inteligencie, sú pozície, o ktoré sa dnes určite zamestnanci báť nemusia,“ zhrnula.

Celý rozhovor si môžete pozrieť vo videu nižšie:

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

TOP ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Práca

Dôležité udalosti