Jedinečný šport, originálne emócie zachytené objektívom profesionálneho fotografa, ktorý sa pohybuje v kolotoči F1 vyše dvadsať rokov. Martin Trenkler dal pečať svojej celoživotnej vášni. Prvá kniha o F1 od slovenského autora je na svete a oficiálne pokrstená.
Umenie pretekať je názov publikácie, ktorá zachytáva autentické zábery, emócie a neopakovateľné momenty priamo z okruhov, na ktorých súperia piloti v najrýchlejších monopostoch.
Slávnostná udalosť sa konala v Bratislave v stredu (19. 11.) a pre novopečeného autora to bola veľká pocta. Za tie roky sa spoznal s mnohými hviezdami, vytvoril si trvalé priateľstvá. S krstným otcom jeho publikácie, Ivanom Táslerom, sa poznajú od roku 2009.
„Mám trošku trému. Je tu veľa známych ľudí, ale mám naozaj skvelé pocity. Vydať vlastnú knihu, to je niečo také, ako keď sa vám narodí dieťa. Mám 14-mesačného syna a teraz je to pre mňa nová, zaujímavá skúsenosť,“ povedal na úvod pre TVNOVINY.sk Martin Trenkler.
Na tvorbe svojho veľkolepého diela pracoval dlho a precízne.
„Do knihy som dal všetko, čo som vedel. Texty, ktoré som písal, sú emotívne ladené. Ide o moje spomienky z F1. Takisto sú tam aj encyklopedické pasáže. O každom pretekárovi tam nájdete niečo zaujímavé. Venujem sa tam vyše tridsiatim vybraným pretekárom a okrem toho každému súčasnému pilotovi,“ priblížil nadšený autor.
Jeho umenie je predovšetkým fotografovanie, a teda je logické, že veľká časť je venovaná práve snímkam, ktoré inde nenájdete.
„Nájdete tam fotky šéfov tímov, celebrity a tak ďalej. Je to fotografická encyklopédia pre každého fanúšika F1. Som veľmi rád, že po spolupráci so šikovnou grafičkou nám to naozaj pekne vyšlo. Vytvorila túto knihu spolu so mnou,“ vyzdvihol kolegyňu, bez ktorej by výsledok nebol taký, aký je.
Jeden z najznámejších slovenských spevákov a líder skupiny IMT Smile Ivan Tásler bol pri voľbe krstného otca jasnou voľbou.
„Spoznali sme sa práve na pretekoch F1 v roku 2009 na Hungaroringu, kde som mu trochu pomáhal dostať sa do zákulisia. Potom sme spolu absolvovali ešte niekoľko veľkých cien. Padli sme si do oka, fotil som aj pre ich skupinu a sme výborní kamaráti. Ivan bol moja prvá voľba,“ opísal vzťah so známym hudobníkom.
Začiatky boli pre neho náročné, aj keď dnes na to spomína s úsmevom, v tom danom momente to tak zrejme nebral.
„Moja premiéra prišla na Veľkej cene Rakúska v roku 2002, keď som fotil ešte na diapozitívy. Bol som 19-ročný chalan a na každom mieste na trati som si niečo zabudol. Objektívy a foťáky som si položil na zem a potom som sa po to musel vracať. Nabehal som kilometre po kopcoch, ale naučil som sa,“ hovorí o svojom vstupe do kolotoča najrýchlejších áut.
V dnešnej dobe si už ľudia možno ani nevedia predstaviť cestovanie do rôznych krajín inak ako lietadlom, no v rokoch, keď sme na Slovensku žili hokejom a oslavovali sme titul majstrov sveta, to tak nefungovalo.
„Mám množstvo šialených spomienok na to, ako som na preteky cestoval autobusmi, vlakmi, všelijako... Len aby som si plnil svoj sen. Kniha je zhmotnením krvopotne urobených záberov,“ hovorí Prešovčan, ktorý je bez preháňania slovenskou legendou svojho umenia.
Fotiť motoristický šport je jednou z najnáročnejších, ale aj najkrajších profesií.
„Vždy je to ťažké, podmienky sú komplikované odjakživa. Keď som v roku 2002 prišiel do efjednotky, kolegovia mi hovorili, že najlepšie časy sú už za nami. Dnes na to spomíname s nostalgiou. Každá doba prináša nové komplikácie. Fotenie F1 je viac o prekonávaní prekážok a obštrukcií,“ priznáva Trenkler.
S myšlienkou zozbierať svoje zábery a spomienky do jedného diela sa pohrával dlhšie, no ako sa hovorí, za všetkým hľadaj ženu.
„Dotlačila ma k tomu moja manželka Majka, ktorá povedala, že je najvyšší čas, spraviť niečo také,“ priznáva.
Nič sa nestane lúsknutím prsta a aj dlhoročné úsilie môže niekedy, bohužiaľ, vyjsť nazmar. Našťastie, toto nebol Martinov prípad.
„Oslovil som správne vydavateľstvo, ktoré bez váhania povedalo, že ide do toho. Patrí im za to obrovská vďaka a verím, že budú spokojní,“ vyzdvihol prístup ľudí, ktorí stoja v pozadí, no ich ochota je absolútne kľúčová. Dodal, že zatiaľ počúva veľmi veľa pozitívnych ohlasov, čo rozhodne zahrieva pri srdci.
Do knihy mu prispeli obrovské osobnosti F1 aj fotografie. Predslov napísal Trenklerov učiteľ, ktorý mu prakticky otvoril dvere do sveta kráľovnej motoristických športov, Rainer Schlegelmilch, komentátor Števo Eisele či bývalý vicemajster sveta.
„Mark Weber je môj dobrý kamarát. Predslov, ktorý mi napísali, ma naozaj veľmi dojal,“ netajil Trenkler.
Spomínaného nemeckého fotografa Rainera Schlegelmilcha považuje za akéhosi druhého otca.
„Dnes už má 85 rokov, ale stále sa stretávame na veľkých cenách. Síce už nefotí, ale jeho energia je pre mňa nesmierne inšpiratívna.“
Medzi vzácnymi hosťami krstu jeho publikácie sa objavil aj legendárny hokejista Ľubomír Višňovský.
„Za tie roky človek spozná kadekoho. Ľuba som stretol asi pred dvanástimi rokmi na Hungaroringu. Komunita fanúšikov F1 sa spozná vždy,“ tvrdí známy umelec.
Hoci ide o hrubý zväzok, ani zďaleka sa do neho nezmestilo všetko. K motorizmu patria aj nehody a zábery z nich sú poriadne pikantné.
„Do knihy vošla napokon len jedna, ale mám ich nafotených viac. Možno je to námet na pokračovanie. Je tam nehoda Rubensa Barichella. Na Veľkej cene Monaka stratil kontrolu nad svojím vozidlom v plnej rýchlosti a napálil to do bariér rovno pri nás. Stihol som to nafotiť. Ten záver nehody a fotenie nehôd je vždy o veľkej náhode. Či ste v správny čas na správnom mieste a väčšinou nie ste, lebo je to fyzicky vlastne štatisticky nemožné. Ale niečo sa za tých vyše 20 rokov podarí,“ prezradil.
V minulosti získal aj cenu za najlepšiu motoristickú fotografiu roka na Slovensku, ale teraz tomu už takú veľkú váhu neprikladá.
„Odvtedy sa súťaží nezúčastňujem. Pre mňa je dôležité ocenenie od mojich kolegov, ktorých si veľmi vážim a rovnako aj ich názor. Vedia, či je fotografia dobrá, či je zlá a vedia to oceniť aj skritizovať, čo ma posúva ďalej,“ pokračuje Martin Trenkler. Nezabudol ani na bežných ľudí a fanúšikov, ktorým sú fotografie určené.
„Keď vám ľudia píšu, ako sa im páčia fotografie a podporia vás napríklad aj kúpou produktov, ako je kniha či kalendár, ktorý vydávam každý rok, je to skvelé a motivujúce,“ povedal s veľkou vďačnosťou.
Do konca aktuálnej sezóny ostávajú troje preteky. Už tento víkend je na programe Veľká cena Las Vegas, ktorá je veľmi nevyspytateľná.
„Všetci by sme chceli vidieť súboje až do posledného kola. Maxa Verstappena nikdy netreba podceňovať. Na náročnej trati v Las Vegas si úplne neverí ani Max, ani McLaren, takže bude veľmi zaujímavé sledovať, čo sa tam bude diať. Myslím si však, že McLaren to má tak skvelo rozbehnuté, že ten záver sezóny už nejako uhrá,“ domnieva sa Slovák.
Tento rok síce do Las Vegas necestoval, no raz sa už na pretekoch v meste hriechu zúčastnil.
„Spomínam si na prvý voľný tréning, ktorý začal o štvrtej ráno. Dovtedy sme čakali v hroznej zime. Všade tam bolo cítiť marihuanu, čo je veľké špecifikum okruhu. Zároveň to vôbec nebolo jednoduché na fotenie. Vegas však patrí k šoubiznisu a F1 je do značnej miery americká záležitosť, to naozaj vedia robiť,“ pozýva fanúšikov sledovať strhujúce preteky.
Pristavil sa aj pri napätej situácii vo Ferrari, kde to v poslednom období vrie.
„Ich auto momentálne patrí k tým najhorším v histórii Ferrari. Piloti to vôbec nemajú jednoduché. Pre Lewisa Hamiltona je všetko nové a aj monopost Charles Leclerc ovláda určite lepšie. Myslím si, že už sa tešia na koniec sezóny, aby mohli zahodiť to auto do koša. Budúci rok sú nové pravidlá, prídu s novým elánom. Môžeme všetci dúfať, že Ferrari opäť uvidíme víťaziť,“ uzavrel Martin Trenkler.
Sledujte atraktívne športy naživo aj zo záznamu na Voyo