Pretekal od detstva, upútal pokorením Alonsa a zaujal povahou, pre ktorú ho milujú i nemusia. Lando Norris napokon dotiahol extrémne dramatický ročník šampionátu Formuly 1 do šťastného konca a nasadil korunu kariére, počas ktorej zostal verný jedinému tímu.
Formula 1 spoznala nové majstrovské meno, ktoré sa zapíše do jej kroník. Lando Norris získal pre McLaren prvý titul od Hamiltonovho triumfu v roku 2008 a stal sa jedenástym víťazom prestížneho seriálu z Veľkej Británie.
Triumfoval napokon iba o dva body pred Maxom Verstappenom, no na to sa história pýtať nebude. Dvadsaťšesťročný pretekár si teraz môže vychutnávať životný úspech a ak sa mu podarí vypnúť, aj zaslúžené voľno.
„Popravde, skúsim jednoducho zabudnúť na túto sezónu, čo sme dosiahli a že jazdím vo Formule 1. Nechcem úplne zabudnúť, čo sa mi podarilo, ale chcem skúsiť žiť aspoň pár dní z roka normálny život, ísť hrať golf a robiť normálne veci,“ citovala skromné vyjadrenie Norrisa deň po zisku titulu BBC Sport.
Rodák z anglického Bristolu, ktorý je zároveň majiteľom aj belgického občianstva, však má nárok na túžbu oddýchnuť si od hluku motoristického okruhu. Veď dosiahol to, po čom túžil roky, napriek obrovskému tlaku, ktorý v posledných týždňoch padol na jeho plecia.
Norris sa narodil 13. novembra 1999 a vyrastal v Glastonbury. Základné vzdelanie získal v Millfielde, no ako píše pri mapovaní jeho príbehu BBC, čoskoro prešiel na domácu výučbu, pretože od útleho veku venoval množstvo času pretekaniu.
„Keď mal sedem rokov, začal jazdiť na motokárach. Keď mal osem, už súťažil, aj spolu so svojím bratom Olliem. Chýbalo mi, keď som ich ako deti videla vyrastať, behať s traktorom nahých v záhrade, a zrazu bol tomu koniec,“ spomínala dojato na Landovo detstvo jeho mama Cisca pred médiami po nedeľnej VC Abú Dhabí, píše portál Motorsport.
Norris mal šťastie, že sa narodil do bohatej rodiny, veď jeho otec Adam je multimilionár. Rodičia mu tak vedeli financovať jeho cestu za vysnenou kariérou a on sa mohol sústrediť na pilovanie svojich jazdeckých zručností.
Absolútne kľúčovým sa pre jeho kariéru stal Zak Brown, ktorý ho dotiahol do veľkého motošportu. V roku 2018 ho ako osemnásťročného spároval vo svojom tíme United Autosports s vtedajším jazdcom tímu McLaren Fernandom Alonsom, legendou F1, v 24-hodinových pretekoch športových automobilov Daytona.
V nich zajazdil Lando lepší čas kola ako jeho legendárny kolega, a tak, keď Alonso koncom roka oznámil svoj odchod z F1, Norris bol zjavnou náhradou a McLaren mu začal dávať skúsenosti v tréningoch. Od roku 2019 už bol pevnou súčasťou tímu.
Mladý Brit sa rýchlo stal obľúbencom fanúšikov vďaka svojej žartovnej povahe a ochote ukázať svoje pravé ja na sociálnych sieťach. Svoje profily si vybudoval najmä počas pandémie vďaka živému vysielaniu „let’s playov“ pri hraní videohier, čo využil na vybudovanie vlastnej hernej a lifestylovej značky.
Čím prominentnejší bol v šampionáte, tým viac sa dostával do popredia obľúbeného seriálu Formula 1: Drive to Survive. V ňom tvorcovia rôznymi narážkami ešte viac posilnili jeho povesť „párty chlapca“, keď napríklad do scenára ochotne zakomponovali jeho zranenie nosa pred VC Miami 2024 z bujarej noci v Amsterdame.
Napriek tomu, že sa seriál v posledných rokoch snažil britského pretekára vykresliť ako sympatického rivala dominantného Verstappena, Lando nebol vždy s prácou scenáristov spokojný. Nahnevala ho najmä siedma séria, ktorú začiatkom roka otvorene kritizoval.
„Musia viac ukazovať pravdu o ľuďoch. Nie som fanúšikom falošných naratívov. Chcem fakty, nechcem vymyslené scenáre a nezmysly, ktoré v seriáli sú. Najmä zobrazenie Maxa a toho, ako veľmi sme údajne išli proti sebe. Nepotrebujú nič také vytvárať,“ citoval The Guardian v marci Norrisa, ktorý je podľa svojich slov s Verstappenom naopak dobrým kamarátom.
Britský mladík bol dlhé roky považovaný za jeden z najväčších talentov vo Formule 1, veď angažovať sa ho pokúšal aj samotný Red Bull, no on veril vo vlastný tím. Spolu s celým McLarenom sa postupne zlepšoval, až sa po skvelom progrese v minulej sezóne zaradil medzi adeptov na titul pred ročníkom 2025.
Tejto úlohy sa zhostil s gráciou a rok odpálil víťazstvom v Austrálii. Nasledujúce mesiace sa však darilo viac jeho kolegovi Oscarovi Piastrimu, pričom líder stajne sa necítil v novom monoposte komfortne.
Vývoj počas zimy síce auto McLarenu zrýchlil, ale zároveň spôsobil to, čo jazdci nazývali „znecitlivením“ prednej nápravy, čo Norrisovi bránilo v plnom využívaní svojho vozidla. Na zlepšenie jeho pocitu z jazdy bola vyvinutá úprava predného zavesenia kolies a pomohlo to.
Hoci bol Lando na konci augusta za Piastrim ešte o značných 34 bodov, o tri mesiace neskôr už mieril do záverečného kola v Abú Dhabí v pozícii lídra seriálu. Mohutne finišujúci Max Verstappen mu síce dal na jeseň poriadne zabrať, no náskok z prvých dvoch tretín sezóny bol napokon dostatočný.
Napriek obrovskému tlaku verejnosti to Norris v nedeľu zvládol. O spomínané dva body uhájil svoju pozíciu a stal sa majstrom sveta po snovej sezóne, v ktorej ovládol aj ikonickú VC Monaka či domáce preteky na okruhu Silverstone.
„Čo si z tohto všetkého beriem? Už viem, že to dokážem. Mám všetko, čo je na to potrebné. Boli tam nedostatky, spravil som chyby. Ale som si istý, že keď sa na ne pozriem, prehodnotím ich, analyzujem ich, tak ich neurobím znova a v ďalšej sezóne podám ešte lepší výkon,“ sľubuje nový majster.
Pozrite si zhrnutie reakcii po VC Abú Dhabí.
Sledujte atraktívne športy naživo aj zo záznamu na Voyo