O podobnom systéme by sa dalo uvažovať aj na Slovensku, hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.
Talianske úrady pripravujú zásadnú zmenu, ktorá má vodičom priniesť férovejšie podmienky na diaľniciach.
Ako informoval portál CNN Prima News s odvolaním sa na agentúru ANSA, regulačný úrad ART (Autorità di Regolazione dei trasporti) zavádza mechanizmus, ktorý umožní vrátenie časti mýta v prípadoch, keď zdržanie spôsobia plánované obmedzenia či dlhodobé práce na cestách.
Cieľom je reagovať na kritiku, že šoféri platia plnú cenu aj v situáciách, keď diaľnica pre množstvo uzáver a úsekov v rekonštrukcii neplní svoju funkciu.
Úrad ART bude podľa agentúry porovnávať predpokladaný čas prejazdu s reálnym. Ak bude rozdiel príliš veľký a dôvodom zdržania sú práve plánované obmedzenia, vodičovi vznikne nárok na refundáciu.
Pri krátkych úsekoch do 30 kilometrov postačí, že sa vôbec ocitnete v kolóne. Na trasách dlhých od 30 do 50 kilometrov sa mýto začne vracať pri meškaní vyše 10 minút a pri úsekoch nad 50 kilometrov pri zdržaní od pätnástich minút. Čím dlhší čas vodič strávi v kolóne, tým väčší obnos peňazí získa späť.
Nové pravidlá sa nevzťahujú na situácie, ktoré nie sú pod kontrolou správcov diaľnic. Ide najmä o nehody, zásahy záchranárov alebo extrémne počasie. V takýchto prípadoch bude vodič naďalej platiť plnú sumu.
Refundácia sa neuplatní ani pri mimoriadnych, tzv. núdzových opravách.
Pri blokovaní dopravy platia pri vrátení poplatku viaceré pravidlá. Pri zdržaní od 60 do 119 minút dostane vodič späť 50 % mýta, pri blokáde trvajúcej 120 až 179 minút 75 %, a ak kolóna presiahne tri hodiny, systém vodičovi vráti 100 % poplatku.
Celý proces bude prebiehať digitálne. Vznikne jednotná aplikácia pre všetkých správcov, v ktorej vodič uvidí svoje nároky a spôsob vyplatenia refundácie – pravdepodobne formou kreditu na ďalšie jazdy.
Od 1. júna začne platiť mechanizmus na diaľniciach s jedným prevádzkovateľom, od 1. decembra aj na úsekoch s viacerými koncesionármi. Do konca roka 2026 má systém fungovať na všetkých platených úsekoch v krajine.
Nárok na refundáciu mýta budú mať aj zahraniční šoféri vrátane Slovákov, hoci presný postup pre cudzie vozidlá zatiaľ nie je úplne známy. Úrady zároveň pripúšťajú, že systém môže postupne ovplyvniť ceny mýta, keďže prevádzkovatelia budú mať možnosť časť nákladov premietnuť do budúcich sadzieb pod dohľadom regulátora.
Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského by zavedenie talianskeho modelu refundácií bolo možné aj na Slovensku, a to technicky aj systémovo.
„Áno, samozrejme, určite by bolo. Tento systém, čo Taliani zavádzajú, v Japonsku funguje už veľmi dlho. A funguje to pri všetkých druhoch dopravy,“ uviedol pre TVNOVINY.sk.
Mechanizmus vrátenia časti mýta by podľa analytika mohol priamo ovplyvniť aj spôsob, akým správcovia plánujú a realizujú obmedzenia. „Mohlo by ich motivovať k tomu, aby rozmýšľali, aby doprava bola plynulá,“ vysvetlil.
Dodal však, že prax na Slovensku nie je vždy v prospech vodičov a upozorňuje, že v niektorých mestách podľa neho dochádza k zásahom, ktoré majú na dopravu opačný efekt.
„Bohužiaľ v niektorých mestách sú také úmyselné zásahy do dopravy, aby sa vytvárali kolóny, aby boli ľudia nahnevaní a prešli z áut na verejnú dopravu,“ opisuje.
Zatiaľ čo taliansky model má za cieľ odbremeniť vodičov a zabezpečiť férovejšie podmienky, na Slovensku podľa neho podobný efekt nepozorujeme.
„U nás sa v niektorých prípadoch deje úplný opak. Úmyselne sa robia také zásahy, aby to bolo deštruktívne,“ uzavrel.
Vianočná električka už v Bratislave vyrazila do ulíc. Viac sa dozviete v reportáži.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo