V Nemecku je počas jazdy zakázané používať radarové upozornenia v mobile či navigácii. Vodičom hrozí pokuta vo výške 75 eur. V zahraničí sú aj vyššie tresty.
Mnohí vodiči sa spoliehajú na upozornenia na radary v mobile, navigácii alebo cez samostatné zariadenia. V Nemecku však platí, že automatické varovanie pred meraním rýchlosti počas jazdy je vo veľkej miere zakázané a môže vyjsť draho, píšu weby Imtest a ADAC.
Pravidlo zakazuje vodičovi používať technické zariadenie alebo ho mať počas jazdy pripravené na použitie, ak je určené na zobrazovanie alebo rušenie dopravných kontrol, teda aj meraní rýchlosti.
Zákaz sa týka najmä čistých radarových varovačov a laserových rušičiek, alarmových (Blitzer) aplikácií v smartfóne, no aj navigácií so zapnutou funkciou upozornení na meracie miesta.
Ak polícia vodiča prichytí, ide o priestupok s pokutou 75 eur. Zariadenie môže zadržať a pri čistých radarových varovačoch ho môže aj nechať zničiť.
Pri mobiloch a navigáciách s viacerými funkciami sa takýto postup považuje za otázny, keďže môže byť neprimeraný.
Zákaz sa netýka len samotného vodiča. Podľa rozhodnutia Vrchného krajinského súdu v Karlsruhe je používanie alarmovej aplikácie problémom aj vtedy, keď ju počas jazdy spustí spolujazdec a vodič z upozornení profituje.
V praxi tak môže byť postihnuteľná aj situácia, keď aplikácia beží na telefóne na sedadle spolujazdca.
Nie všetko je však automaticky zakázané. Radarové zariadenia či navigácie s funkciou upozornení sa dajú kúpiť a nainštalovať, problém vzniká až pri používaní alebo pri tom, keď sú počas jazdy pripravené ako varovač.
Navigáciu je možné používať, ak je alarmová funkcia vypnutá. Povolené je aj skontrolovať si trasu pred jazdou, rozhodujúce je, aby varovanie nebolo aktívne po vyrazení na cestu.
Legálne sú aj rádiové hlásenia o meraniach, keďže nie sú viazané na polohu konkrétneho vozidla.
Vodiči môžu ostatných upozorniť gestom, ak tým nikoho neobmedzia alebo nerozptyľujú. Bežná prax upozorňovania svetelným znamením však povolená nie je.
V Európe pritom neplatia jednotné pravidlá. Konferencia európskych ministrov dopravy prijala len odporúčanie, aby bolo používanie takýchto zariadení zakázané.
V obľúbených dovolenkových krajinách môžu byť postihy výrazne prísnejšie. V Rakúsku je zakázané nosenie aj používanie radarových varovačov a pri zariadeniach, ktoré dokážu rušiť kontrolu, hrozia správne pokuty až do výšky 10-tisíc eur a zhabanie zariadenia, pričom GPS funkcie, ktoré len všeobecne oznamujú body záujmu, sú povolené.
Francúzsko má prísny zákaz nosenia aj používania takýchto zariadení. Pokuty začínajú na 1 500 eurách, zariadenia sa zhabávajú a pri pevne zabudovaných systémoch môže prísť aj k zadržaniu auta, pričom povolené sú len všeobecné upozornenia na rizikové oblasti bez konkrétnych alarmov.
V Taliansku sa zakazuje nosenie aj používanie zariadení s pokutami od 800 eur a s konfiškáciou. V Španielsku sú radarové varovače zakázané, alarmové aplikácie sú podľa vyhotovenia len obmedzene povolené. Pokuty začínajú od 500 eur a pri aktívnych rušičkách môžu dosiahnuť 6 000 eur.
Švajčiarsko patrí k najprísnejším. Zakazuje nosenie aj používanie zariadení vrátane aplikácií a navigácií s alarmovou funkciou. Hrozia vysoké pokuty alebo väzenie a zariadenia môžu byť zhabané a zničené.
V Chorvátsku neplatí zákaz nosenia ani používania radarových varovačov, rušičky sú však zakázané.
Pozrite si archívnu reportáž o pokutách za navigácie v aute.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo