Časti vraku, ktorý leží v 3 800 metrovej hĺbke na dne Atlantiku, boli zmapované pomocou podvodných dronov.
Podrobná analýza plnoformátového digitálneho skenu Titanicu odhalila nové poznatky o posledných hodinách legendárneho parníka, informuje BBC.
Presná 3D replika, ktorá vznikla v roku 2023, ukazuje následky roztrhnutia lode na dve časti po náraze do ľadovca. Pri katastrofe z roku 1912 vtedy zahynulo 1500 pasažierov.
Sken poskytuje nový pohľad na kotolňu, čím potvrdzuje svedectvá očitých svedkov, že inžinieri pracovali až do konca, aby udržali svetlá na lodi zapnuté.
A počítačová simulácia tiež naznačuje, že za potopenie lode môžu trhliny v trupe o veľkosti listu papiera vo formáte A4.
Výskum 3D repliky bude prezentovaný v novom dokumentárnom filme od National Geographic a Atlantic Productions s názvom Titanic: Digitálna záchrana.
Časti vraku, ktorý leží v 3 800 metrovej hĺbke na dne Atlantiku, boli zmapované pomocou podvodných dronov.
Tie strávili snímaním vraku po celej jeho dĺžke a šírke 200 hodín. Zhotovili viac ako 700-tisíc snímok z každého uhla a vytvorili z nich presnú 3D rekonštrukciu
Sken ukazuje nové detailné zábery, vrátane lodných svetlíkov, ktoré sa pravdepodobne rozbili pri kontakte s ľadovcom. Zodpovedá to svedectvám preživších, ktorí tvrdili, že sa počas kolízie ľad dostal do ich kabín.
Odborníci sa pri analýze zamerali na jednu z obrovských kotolní Titanicu, ktorá je na skene pomerne dobre viditeľná. Nachádza sa totiž v prednej časti vraku presne na mieste, kde sa odtrhol od zvyšku lode.
Cestujúci uviedli, že svetlá boli stále zapnuté, keď loď klesala pod hladinu. Digitálna replika ukazuje, že niektoré kotly sú konkávne, čo naznačuje, že stále fungovali, keď sa ponorili do vody.
Actual Titanic boiler room.. ?
— ?KC? (@ClassicRokker) June 22, 2021
Nothing like the movie. ? pic.twitter.com/VCvDomikK7
Na palube zadnej časti lode bol objavený aj ventil, ktorý bol v otvorenej polohe, čo naznačuje, že para stále prúdila do systému na výrobu elektriny.
„Udržali svetlá a energiu v chode až do konca, aby dali posádke čas bezpečne spustiť záchranné člny s nejakým svetlom namiesto v absolútnej tme,“ povedal analytik Parks Stephenson pre BBC.
Jednou zo zásadných otázok je, aké veľké poškodenie utrpel trup Titanicu po náraze do ľadovca. Vedci preto na základe plánov lode vytvorili podrobný štrukturálny model. V simulácii použili aj informácie o rýchlosti, smere a polohe plavidla.
„Použili sme pokročilé numerické algoritmy, výpočtové modelovanie a superpočítačové schopnosti na rekonštrukciu potopenia Titanicu,“ povedal prof. Jeom-Kee Paik z University College London, ktorý výskum viedol.
Simulácia ukazuje, že loď zasiahla ľadovec len okrajovo, pričom ten zanechal veľké množstvo trhlín v línii pozdĺž úzkej časti trupu.
Titanic bol navrhnutý tak, aby zostal na hladine aj v prípade zatopenia štyroch vodotesných oddelení. Simulácia však vypočítala, že poškodenie ľadovca sa rozprestieralo naprieč šiestimi oddeleniami.
Keďže táto časť trupu je zakrytá sedimentmi, na skene poškodenie od ľadovca nie je viditeľné.
V priloženom videu si môžete pozrieť pôvodné zábery z expedície, ktorá v roku 1986 objavila vrak Titanicu.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo