Futuristické exponáty a kúsok identity. Krajiny sa na svetovej výstave budú prezentovať počas pol roka.
Hlavnou témou tohtoročného EXPO v Osake je „Vytvoriť spoločnosť pre lepšiu budúcnosť“. Už v prvých dňoch náš štáb stretol návštevníkov z rôznych kútov sveta.
„Vo februári oslavujeme karneval a toto sú vzory kostýmov. Máme tu modernejšiu verziu, a tento zas poukazuje na udržateľnosť – je vyrobený z recyklovateľných materiálov a využíva sa na karnevale v hlavnom meste,“ hovorí Yamila Fersobe z Dominikánskej republiky.
Expozície s tradíciami aj pavilóny s výnimočnou architektúrou. Český pavilón je postavený z dreva a skla.
„Témou českej účasti je talent a kreativita pre život. Chceme predstaviť českú kultúru, ale aj české firmy a prepojiť ich s japonskými partnermi,“ uvádza komisár českej účasti Ondřej Soška.
„Máme firmu v Českej republike a staviame z dreva. Takže nás to veľmi zaujíma – sme úplne unesení, že až tu v Japonsku vidíme české drevo,“ hovorí český návštevník Otakar.
Partnerov na biznis prišlo hľadať aj Slovensko.
„Je to podujatie, ktoré má hlbší význam než bežné veľtrhy a výstavy trvajúce týždeň. Máme pripravené podnikateľské misie, workshopy, semináre,“ vysvetľuje komisárka slovenskej účasti Michaela Kovačičová.
Japonskí hostitelia veria, že výstava môže pomôcť riešiť globálne napätie.
„Svet po prekonaní pandémie COVID-19 teraz čelí rôznym krízam a rozdeleniu. V takýchto časoch je veľmi dôležité, aby sa ľudia z celého sveta spojili, zamysleli sa nad zmyslom života a zapojili sa do diskusie o špičkových technológiách, rôznych perspektívach a kultúrach,“ hovorí japonský premiér Šigeru Išiba.
Rusko svoju účasť odmietlo, Ukrajina má expozíciu v rovnakom pavilóne ako Slovensko. Už z diaľky púta pozornosť nápisom Not for sale („Nie je na predaj“).
„Poukazujeme na svoje hodnoty a na to, ako bojujeme za naše práva, slobodu, za vzdelanie aj zdravotnú starostlivosť počas vojny – a práve tieto veci nie sú na predaj,“ hovorí Inna Ilina z ukrajinskej expozície.
Expozícia pripomína supermarket, no ani vystavené predmety nie sú na predaj. Turisti si môžu naskenovať QR kód a pozerať zábery z Ukrajiny.
„Nie sú to veľmi šťastné videá, ale ukazujú našu realitu,“ vysvetľuje Ilina.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo