Stačil jeden úlomok. Pripomíname si výročie katastrofy, ktorá zničila nadzvukové lietanie

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Katastrofu odštartoval kovový úlomok. Na dráhu odpadol z lietadla, ktoré vzlietlo tesne pred Concordom.

Do Ameriky priam presvišťal za tri hodiny, vyrobili ich len dvadsať a slávu im pochovala náhoda.

Od jednej z najikonickejších tragédií v dejinách letectva uplynulo už štvrťstoročie.

Havária legendárneho Concordu výrazne prispela ku koncu éry nadzvukového lietania. Túžba po superrýchlom cestovaní však opäť naberá na obrátkach.

Concord spadol k zemi v Paríži tesne po vzlete.

Prečítajte si tiež:

Na palube bolo sto pasažierov a deväť členov posádky.

Ďalší štyria ľudia zomreli v neďalekom hoteli, na ktorý sa lietadlo zrútilo.

Katastrofu odštartoval kovový úlomok. Na dráhu odpadol z lietadla, ktoré vzlietlo tesne pred Concordom.

„Pri vzlete koleso Concordu vymrštilo niekoľkogramovú titánovú obruč, ktorá následne prerazila palivovú nádrž,“ vysvetľuje kurátor Múzea letectva v Košiciach Peter Ondreják.

Prečítajte si tiež:

Nasledovník Concordu by sa do prevádzky mohol dostať už čoskoro

Problémy sa však objavovali už skôr – vysoká hlučnosť, drahé letenky, obrovská spotreba paliva. Len počas rolovania po dráhe Concord spálil približne dve tony paliva. Napriek tomu to bola pýcha Britov a Francúzov.

„Concord zmenšil svet. Z Európy ste sa dostali do Spojených štátov za tri hodiny. Zatiaľ čo loďou to trvalo týždeň a klasickým dopravným lietadlom šesť až osem hodín,“ pripomína Ondreják.

„Keď pristál Neil Armstrong na Mesiaci a povedal tú pamätnú vetu: Toto je malý krok pre človeka, ale obrovský skok pre ľudstvo, tak nadzvuková doprava podľa mňa – a pre mňa – znamená niečo podobné,“ dodáva.

Prečítajte si tiež:

O ani nie dvadsať rokov má lietať dvojnásobok ľudí – až 19 miliárd cestujúcich ročne. O to viac svet čaká na nasledovníka Concordu.

„Dnešná technológia je na míle ďalej – lepšie materiály, aerodynamika, motory,“ hovorí Blake Scholl, šéf spoločnosti Boom Technologies, ktorá vyvíja nové nadzvukové lietadlo.

Stroje majú lietať vo výške viac ako 18 kilometrov. Cestujúci tak uvidia aj zakrivenie Zeme. Ostrú prevádzku očakávajú koncom dekády.

„Letové časy budú veľmi podobné tým, ktoré mal Concord. V skutočnosti sme ich trochu spomalili, aby sme boli ekonomickejší a zvýšili ziskovosť,“ uzatvára Scholl.

Viac sa dozviete v priloženej reportáži vyššie.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Zaujímavosti zo sveta

Dôležité udalosti