Zaplatiť majú takmer štvrť miliardy dolárov.
Nehodu z roku 2019 dokonca zachytila aj kamera. Vodič elektromobilu mal zapnutý autopilot, počítač si však nevšimol stopku, a tak v rýchlosti vpálil do stojaceho auta a dvoch ľudí. Žena zraneniam podľahla.
Porota federálneho súdu v štáte Florida rozhodla, že Tesla má zaplatiť exemplárnu pokutu 243 miliónov dolárov.
Porotu sa snažili presvedčiť, že zodpovednosť za nehodu nesie výlučne vodič. Ten sa však bránil, že mu na podlahu spadol mobil a nesústredil sa na jazdu, pretože ho hľadal. Porota označila za spoluvinníka aj jeho.
„Je tam chyba aj na strane výrobcu, ktorý prehnane obhajuje systémy autopilota, aj prehnané myslenie si ľudí, že môžu stopercentne dôverovať týmto systémom,“ konštatoval IT odborník Roman Calík, .
Tesla so svojimi právnikmi argumentovala, že autopilot je len asistenčný systém, ktorý má šoférom pomáhať, nie ich nahradiť. Rozsudok považuje za exemplárny aj motoristický novinár Alex Štefuca.
„Je to aj symbolická vec, nielen tie financie, ale aj to, do akej miery zodpovednosť má alebo nemá byť na vodičovi. Vieme, že v rôznych krajinách na rôznych kontinentoch je to brané inak,“ tvrdí.
To, ako sa ma rozhodnúť autopilot v kritickom momente, je téma, ktorú riešia mnohé krajiny. Zrazí dieťa, ktoré mu vbehne do cesty, alebo to stočí do protismeru a nabúra do auta?
„Toto sú veľmi zložité situácie a pri všetkej úcte k autonómnym systémom, ony ich nevedia zodpovedne vyhodnotiť,“ myslí si Štefuca.
„Ja si skôr myslím, že prioritní budú chodci, cyklisti a ľudia, ktorí sú viac zraniteľní ako vodič automobilu. Ale toto ešte nie je legislatívne vyriešené,“ tvrdí Calík.
Pravidlá pre autonómne autá sa na Slovensku zatiaľ len formujú, no odborníci hovoria, že ak ich majú pustiť do premávky, tak najskôr to budú diaľnice.
„Tam to auto vie, kde sa môže držať. Je to oveľa jednoduchšie. Myslím si, že v mestách to potrvá ešte roky, aby sme mali autonómne systémy aj legislatívne podporené,“ vyhlásil Calík.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo