Kým Nemecko zostáva výnimkou bez celonárodného rýchlostného limitu, v okolitých krajinách sa skôr sprísňuje.
Česká republika sa chystá, ako prvý členský štát EÚ, zaviesť na diaľnici maximálnu povolenú rýchlosť 150 km/h. Pilotný projekt sa týka 50 kilometrov dlhého úseku diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami, ktorej prevádzku spustili iba nedávno, informuje portál Echo24.
V bežnej prevádzke zostane platné súčasné obmedzenie 130 km/h, vyššia rýchlosť bude povolená len za priaznivého počasia a pri dobrej viditeľnosti.
Pre tento účel bude slúžiť 42 elektronických dopravných značiek s premenlivým režimom, ktoré už Správa ciest a diaľnic (ŘSD) začala inštalovať.
„Ak bude pršať alebo budú zimné podmienky, značky sa prepnú späť na 130,“ uviedla cestná správa.
Projekt, ktorý bude stáť 55 miliónov korún (v prepočte približne 2,3 milióna eur), dopravní experti považujú za test pre ďalšie diaľnice.
V budúcnosti by sa rýchlejší režim mohol zaviesť aj na diaľnici D1 smerom z Přerova do Ostravy alebo na diaľnici D11 do Hradca Králové.
Kým Nemecko zostáva výnimkou bez celonárodného rýchlostného limitu, v okolitých krajinách sa skôr sprísňuje.
Rakúsko v rokoch 2018 – 2020 testovalo 140 km/h na diaľnici A1 medzi Viedňou a Salzburgom. Experiment však zastavili pre vyššie emisie CO₂.
Aj Holandsko od roku 2020 znížilo pre ekologické dôvody maximálnu rýchlosť na 100 km/h počas dňa. Od tohto apríla však tamojšie ministerstvo dopravy na vybraných úsekoch umožnilo návrat na 130 km/h aj v dennej dobe.
Český experiment prichádza v čase, keď sa v celej Európe vedie ostrá debata o kompromise medzi pohodlím vodičov, bezpečnosťou a klimatickými cieľmi, píše Echo24.
Kým zástancovia vyššieho limitu argumentujú rýchlejším spojením medzi Prahou a Rakúskom, odporcovia varujú pred dopadmi na bezpečnosť a životné prostredie.
Na rakúskych diaľniciach vás môžu za prekročenie rýchlosti potrestať dvakrát. Viac sa dozviete z reportéže v priloženom videu.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo