Dokončenie a spojazdnenie prvého úseku v rozsahu piatich staníc naplánovali na koniec roku 2031, no tam sa to nekončí.
To, čo v Bratislave ostalo už len na úrovni science fiction, v Prahe funguje už viac ako 50 rokov. Pražské metro prepravuje denne milión cestujúcich a neustále sa rozširuje. Boli sme sa pozrieť na miesta, kde vzniká jeho nová vetva, ktorou by sa mali prvé súpravy previezť už o šesť rokov.
História pražského metra siaha do roku 1966, keď sa začala stavať linka C. Prvou zastávkou, ktorú budovali, bolo Hlavní nádraží. V súčasnosti sú v českej metropole tri aktívne dopravné trasy a štvrtá, teda metro D, je vo výstavbe.
„Príprava predtým, než sme začali stavať, trvala bezmála 30 rokov. Začína sa to od štúdií, v rámci ktorých sa overuje, kadiaľ má tá linka viesť, koľko bude staníc, kde budú, aká bude ich výťažnosť, aké budú náklady,“ približuje Daniel Šabík z Dopravného podniku hlavného mesta Praha.
„Potrebujete projekt, pozemky, územné rozhodnutie, stavebné povolenie a posledná fáza je verejné obstarávanie. Potom už je na konci samotná výstavba,“ dodáva.
„Na razení stanice Pankrác v súčasnosti pracuje zhruba 70 robotníkov a asi 14 technikov. Práce prebiehajú 24 hodín denne. Stavba sa zastavuje jedine na Vianoce,“ vysvetľuje stavbyvedúci Štefan Ivor.
Výstavba je rozdelená na niekoľko etáp, pričom aktuálne prebieha prvá. Práve tam, do hĺbky 36 metrov pod terénom, sme sa boli s kamerou pozrieť.
„Je najkomplikovanejšia, najzložitejšia, pretože sa nachádza v priestore, kde križujeme niekoľko dôležitých inžinierskych sietí, ako je napríklad hlavný privádzač vody. Križujeme existujúcu linku metra C, pričom vzdialenosť medzi tunelom linky D a súčasným tunelom linky C je len 24 metrov,“ hovorí Šabík.
Metrom sa denne prepraví približne milión ľudí a stavba nemôže dopravu ohrozovať. Tím odborníkov má všetko pod kontrolou a stavebný terén neustále monitorujú.
„V ktoromkoľvek okamihu vieme, čo sa s tým metrom deje, a môžeme na to reagovať. Veľmi dôležitou súčasťou je znalosť geologického prostredia. Konkrétne v stanici Pankrác je zložitosť kríženia s metrom C ešte umocnená veľmi náročnou geológiou,“ vysvetľuje Ivor.
„V časti, kde sme razili, boli nájdené aj fosílie živočíchov a rastlín. Niektoré sú medzi exponátmi v Národnom múzeu hlavného mesta Prahy,“ uvádza stavbyvedúci Radek Kozubík.
Dokončenie a spojazdnenie prvého úseku v rozsahu piatich staníc naplánovali na koniec roku 2031, no tam sa to nekončí. V územnom rozhodnutí je schválených až desať staníc. Stavebný tím nevníma dlhodobú prácu v podzemí ako problém. Práve naopak.
„Svoju pracovnú náplň berieme ako poslanie, takže nestaviame konštrukcie len pre naše generácie, ale aj pre budúce. Tunely sa stavajú so životnosťou 100 rokov, takže máme svoju prácu radi. Preto sa nám tu páči,“ dodal Kozubík.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo