Volebné miestnosti sú otvorené a Česko rozhoduje o svojej budúcnosti. Ako sa darilo v predvolebnej kampani najväčšiemu favoritovi a súčasnému premiérovi?
Predvolebná kampaň pred českými voľbami do poslaneckej snemovne vyvrcholila televíznymi debatami a diváci sa dočkali aj dvoch duelov medzi súčasným premiérom Petrom Fialom a najväčším favoritom volieb Andrejom Babišom.
Práve kampaň hnutia ANO vyhodnotil ako najlepšiu politický komentátor a expert na politický marketing Petros Michopulos.
„ANO viedlo permanentnú kampaň, ktorá sa začala v podstate hneď po minulých voľbách, a nesústredila sa na ten záver ako väčšina ostatných strán. Tak sa to podľa mňa má robiť. V tom je podľa mňa najväčší rozdiel,“ uviedol v rozhovore na TN live.
Andrej Babiš je podľa neho zároveň učebnicovým príkladom populistu a spĺňa všetky kritériá, ktoré populistického politika definujú.
„Robí populistickú politiku a populistickú kampaň presne tak, ako má robiť,“ konštatoval.
Michopulos v minulosti viackrát uviedol, že ak by mal na starosti Babišovu kampaň, radil by mu ani nechodiť do politických debát.
„Andrej Babiš jednoducho nie je debatný typ. Vo väčšine debát v minulosti si privodil skôr straty než zisky. Pokiaľ má politik tak výrazne slabú stránku v nejakej disciplíne, ale zároveň je tak dominantným hráčom a má svoj vlastný mediálny ekosystém, tak nie je dôvod, aby absolvoval dve alebo tri debaty v závere kampane, keď viete, že tam je vysoká pravdepodobnosť, že tam urobí nejakú fatálnu chybu,“ zdôvodnil.
Napokon Babiš vynechal debatu v Českej televízii, ale na ďalšie dve prišiel. Podľa experta mu tentokrát neuškodili.
„To mu vlastne stačí, pretože jeho voliči sú omnoho menej senzitívni na jeho chovanie a vlastne by mu aj odpustili, že by tam nebol. Takže mu stačilo tam prísť a neurobiť žiadnu veľkú chybu. On nepotreboval získať,“ myslí si Michopulos.
Pokiaľ ide o kampaň Petra Fialu, súčasný premiér podľa komentátora nepochopil, ako funguje komunikácia v 21. storočí a dlho sa v jeho okolí podceňovala práca so sociálnymi sieťami.
„Dlho sa k tomu pristupovalo tak, že je to niečo marginálne a niečo, čo nie je dôstojné pre osobnosť Petra Fialu,“ poznamenal. Rovnako premiér podľa neho dlho podceňoval kampaň v teréne, čo si uvedomil príliš neskoro.
Naopak, Michopulosa príjemne prekvapila kampaň Pirátov.
„Predpokladom pre to, aby tá kampaň bola úspešná, bolo, že ich Petr Fiala vyhodil z vlády. Mohli sa v kampani potom zrazu tváriť, že vlastne vo vláde nie sú a vyhodili ich dostatočne dlho pred voľbami, aby sa mohlo zmeniť nastavenie voličov,“ povedal.
U voličov podľa neho tiež zabodovala symbióza dvojice Ivan Bartoš a Zdeněk Hřib, teda bývalého a súčasného predsedu strany, ktorá nie je vo všeobecnosti zvykom.
„Druhá vec je, že celá kreatíva tej kampane a zapojenie veľkého množstva influencerov a komikov podľa mňa veľmi presne smerovala na cieľovú skupinu Pirátov,“ doplnil Michopulos.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo