Čínsky módny gigant Shein otvorí v novembri svoj prvý kamenný obchod priamo v srdci Paríža. Rozhodnutie však vyvolalo búrlivé reakcie. Francúzsky módny priemysel hovorí o lacnej rýchlej móde, nekalej konkurencii a ohrození kultúrneho dedičstva.
Značka Shein, ktorá si získala milióny zákazníkov po celom svete najmä vďaka online predaju, vstupuje do novej éry. Vo Francúzsku otvorí prvý stály obchod v prestížnom obchodnom dome BHV Marais. Do konca roka má pribudnúť ďalších päť predajní v mestách ako Dijon, Remeš či Grenoble. Informoval o tom web Euro News.
Za expanziou stojí spolupráca so spoločnosťou Société des Grands Magasins (SGM), ktorá prevádzkuje niektoré bývalé obchodné domy Galeries Lafayette. Podľa Sheinu je Francúzsko prirodzenou voľbou: patrí k najvplyvnejším módnym trhom sveta a zákazníci vraj už dlhšie volajú po tom, aby mali možnosť značku zažiť aj mimo internetu.
Napriek tomu, že otvorenie predajní prinesie okolo 200 nových pracovných miest, francúzsky módny sektor je zásadne proti. Zväz UFIMH upozorňuje, že príchod Sheinu je hrozbou pre domácich výrobcov, ktorí nedokážu cenami ani tempom produkcie konkurovať. Kritici hovoria o zaplavovaní trhu lacnou rýchlou módou a o znižovaní hodnoty tradičného francúzskeho remesla.
Do sporu sa zapojila aj spoločnosť Galeries Lafayette group. Vyjadrila hlboký nesúhlas a tvrdí, že prítomnosť Sheinu je v rozpore s prémiovým postavením značky Galeries Lafayette. Spoločnosť dokonca naznačila, že rozhodnutie SGM môže byť porušením zmluvy. SGM to odmieta a tvrdí, že postupuje v súlade s dohodami, uvádza Reuters.
Celý konflikt tak presahuje samotný biznis – otvára zásadnú otázku, čo majú moderné obchodné centrá reprezentovať. Je to priestor pre každú značku, ktorá láka zákazníkov, alebo len pre tie, ktoré zodpovedajú tradíciám a prémiovým štandardom francúzskej módy?
Kriminalita v obchodoch stúpa. Pozrite si archívnu reportáž, v ktorej sa dozviete viac:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo