Ľudia v čínskom modeli 996 pracujú od deviatej ráno do deviatej večer, a to šesť dní v týždni. Čínsky pracovný režim sa stáva symbolom extrémnej produktivity, no zároveň aj života bez voľna.
Spíme málo, ale robíme veľké veci – aj takto by sa dal opísať pracovný život v Číne. Bez voľného času a bez víkendu tam pracujú 12 hodín šesť dní v týždni.
Všetko ide rýchlo a bez prestávky. Na druhej strane je to cesta k úspechu a rozvoju firmy.
„Z pohľadu produktivity práce by firma za ten čas vyrobila viac, ale treba si úprimne povedať, že Európania a Slováci na toto asi nie sú pripravení,“ uviedol generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.
Pravdou je, že 12-ky sa niekde robia aj na Slovensku. No klasických päť pracovných dní v týždni firmám zatiaľ stačí. Pozreli sme sa, ako to funguje napríklad v automobilke v Žiline.
„Začíname v pondelok ráno na rannej zmene od 6.00 h do 14.00 h. Poobedná nasleduje od 14.00 h a robí do 22.00 h a nočná sa začína o 22.00 h a končí sa o 6.00 h. Vyrábame počas pracovných dní, pričom víkendy sú určené na údržbu,“ vysvetlil hovorca Kia Žilina Tomáš Potoček.
Keďže náš národ má v génoch menej práce a viac piva a života, tak 12-hodinové šichty, šesť dní v týždni by skôr vyvolali hromadný útek do hôr než pracovný zápal.
„Máme dokonca takých, ktorí chodia na víkendové zmeny. Máme takých, ktorí sa cez deň starajú o blízkeho a chodia na večerné alebo poobedné zmeny. Pracovné právo ide smerom k väčšej flexibilite tak, aby si zamestnanci vedeli povedať, ako by im to vyhovovalo,“ dodal Lasz.
Na Slovensku navyše donedávna vládla polemika o skrátení pracovného týždňa z piatich na štyri dni. Nakoniec sme však ostali v pôvodnom režime – päť dní a približne osem hodín.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo