Z „nechceného“ stroja sa stal nákladovo efektívny zabijak dronov. Je Ukrajina ďalším potenciálnym domovom?
Do Spojených štátov sa v uplynulých dňoch vrátili lietadlá A-10 Thunderbolt II (prezývané Warthog), ktoré boli nasadené na misii na Blízkom východe. Experti si na aspoň jednom z nich všimli črty pripomínajúce iránsky dron Šahíd — značka, ktorá naznačuje, že lietadlo zostrelilo dron.
Konkrétne ide o stroj prezývaný Ares, ktorého odfotografoval účet @mhtplanes a zverejnil snímku na sociálnych sieťach. Ares má dve takéto značky, čo podľa pozorovateľov znamená, že zostrelil dva drony.
“Ares” and its drone kill markings are making the rounds! https://t.co/0CXmhJ2Ul0 pic.twitter.com/ddoZHKhfGY
— Alex (@mhtplanes) October 13, 2025
Oficiálne nie je potvrdené, ako A-10 tieto drony zostrelilo, no analytici z portálu The Warzone sa domnievajú, že mohlo ísť o použitie strely AGR-20 Advanced Precision Kill Weapon System (APKWS II). Pentagón už skôr oznámil integráciu tejto relatívne lacnej laserom navádzanej strely, ktorá vychádza z neriadenej rakety Hydra, na A-10.
APKWS II sa považuje za vhodnú muníciu proti dronom — stojí približne 40-tisíc dolárov a je veľmi presná.
Fakt, že Warthogy zrejme zostrelili iránske drony na Blízkom východe a že sú k dispozícii aj účinné strely, okamžite obnovil špekulácie, či by tieto lietadlá nebolo možné nasadiť aj na ukrajinskom fronte. Pentagón však plánuje ich postupné vyradenie v priebehu budúceho roka.
Američania Ukrajine A-10 už ponúkali počas administratívy Joea Bidena, no Kyjev ponuku odmietol — odvolal sa na dôvody, pre ktoré ich americké ministerstvo obrany považuje za zastarané. Hlavné výhrady sú, že sú pomalé (hoci obratné) a majú veľký radarový odraz, čo z nich robí ľahký cieľ pre protivzdušnú obranu. Ukrajina má v službe lietadlá Su-25, ktoré sú v podstate sovietskou obdoby A-10, a pri nich zaznamenalo vysoké straty.
Kyiv Post však pripomína, že ukrajinské odmietnutie prišlo ešte predtým, než sa v ukrajinskom nebi masívne rozšírili ruské drony. Dnes Ukrajina zostreľuje mnohé z týchto dronov aj pomocou helikoptér Mi-8 alebo dokonca športovo-poľnohospodárskeho lietadla Zlin Z-37 Čmeliak.
V tomto kontexte by Warthog predstavoval výrazné zlepšenie oproti Mi-8 či Čmeliaku: lieta rýchlejšie, je obratnejší a má vyššiu nosnosť. Dokázal by niesť až jedenásť striel APKWS II. Pri nasadení na západnej Ukrajine by piloti navyše menej rizikovali zostrelenie (mimo dosahu intenzívnej protivzdušnej obrany).
Najväčšou nevýhodou A-10 je však absencia vlastného vyspelého radaru na vyhľadávanie cieľov, čo komplikuje samostatné navádzanie. Lietadlo by potrebovalo podporné pozemné riadiace centrá alebo lietadlá včasného varovania, ktoré by ho k cieľom navádzali. V záverečnej fáze by piloti museli vizuálne potvrdiť cieľ — čo je náročné, pretože mnohé dronové útoky prebiehajú v noci. Preto by museli byť piloti vybavení nočnými videním. Ako ukazuje príklad z Blízkeho východu, je to náročné, ale nie nemožné.
„Kombinácia Warthogu a APKWS II má potenciál poskytnúť významný a nákladovo efektívny posun v boji proti všadeprítomným dronom, ktoré Rusko používa na útoky na Ukrajinu. Potrebuje len niekoho s predstavivosťou, kto ju prinesie do boja Kyjeva,“ uzatvára Kyiv Post.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo