Cestujete v aute v zimnej bunde? Experti varujú, že to môže byť rozsudok smrti

Cestujete v aute v zimnej bunde? Experti varujú, že to môže byť rozsudok smrti
Zdroj: Freepik

Zimná bunda môže zmeniť pás na smrteľnú pascu. Odborníci varujú, že znižuje jeho účinnosť.

Veľakrát sa nad tým nezamýšľame a do auta si sadáme v hrubých zimných bundách – či už šoférujeme, alebo sa len vezieme. Málokto vie, že pred cestou a pripútaním by si mal zimnú bundu ideálne vyzliecť alebo aspoň rozopnúť.

Cestovanie v nej totiž môže pri nehode spôsobiť tragédiu – bezpečnostné pásy nemusia fungovať správne, čo môže viesť k zraneniam či dokonca k zvýšenému riziku úmrtia.

Portál Auto Świat dokonca prirovnáva šoférovanie v zimnej bunde k rozsudku smrti.

Dôvod, prečo je cestovanie v hrubej vrstve oblečenia také nebezpečné, je fakt, že medzi telom vodiča či pasažierov, pásom a bundou vzniká priestor – takzvaná voľnosť pásu (slack). Ak má pás fungovať správne, musí tesne priliehať k telu – spodná časť pásu by mala viesť cez panvu a horná časť cez hrudník až k ramenu. Pás by nemal zasahovať do krku.

Prečítajte si tiež:

Potvrdzujú to aj crash testy 

Cez hrubú vrstvu zimnej bundy sa však nedokáže dostatočne rýchlo a účinne napnúť.

„Bezpečnostné pásy neochránia spolujazdca ani vodiča pri nehode, ak sa nosia neopatrne, a to cez zimnú bundu. V našich experimentoch môže zimná bunda spôsobiť až 25 centimetrov voľnosti pásu, čo predstavuje riziko pre zdravie a život osoby v prípade kolízie,“ uviedol odborník v oblasti biomechaniky kolízií Paweł Kurpiewski pre Auto Świat.

Touto problematikou sa zaoberali viaceré výskumy aj crash testy, pričom všetky dospeli k záveru, že zimné bundy predstavujú značné riziko.

„Pri náraze sa hrubá látka stlačí najskôr, ešte predtým, ako pás dokáže telo zadržať. Tým sa strácajú cenné milisekundy. Okrem sily nárazu vytvára dodatočnú silu aj rýchlosť pohybu tela vzhľadom na pás. Telo sa potom prudko zachytí o pás a je vrhnuté späť do sedadla,“ vysvetľuje Luca Genovese, vedúci oddelenia výskumu a prevencie a vedúci Centra kompetencií mobility AXA.

Okrem toho, že vytvárajú priestor medzi telom a bezpečnostným pásom, obmedzujú aj pohyb vodiča, čím znižujú jeho reakčný čas. Ďalším problémom je fakt, že pri náraze sa môžu jednoducho zošmyknúť.

Prečítajte si tiež:

Pomôže viac vrstiev 

Výskum, ktorý u našich susedov v Poľsku uskutočnilo Volvo, ukazuje, že až 83 % poľských vodičov šoféruje v zimnej bunde. Len 8 % rodičov vozí svoje deti správne.

Dôvodom je, samozrejme, obava zo zimy – experti radia, že deti treba vyzliecť z búnd, pripútať a napokon prikryť dekou alebo bundou.

Dospelí by si mali minimálne bundu rozopnúť a vybrať ju spod pásu, aby ten priliehal priamo na telo. Ideálne je však bundu si úplne vyzliecť, čo však v nevykúrenom aute nie je vždy jednoduché.

AXA odporúča namiesto hrubých búnd uprednostniť tenšie materiály, prípadne viac vrstiev.

„Odporúčame nosiť tenšie látky, ako softshell alebo flís. Dôležité je, aby pás čo najviac priliehal k telu a správne sedel,“ uviedol Genovese.

Vraky zaberajú miesto pre parkovanie, viac sa dozviete v reportáži:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Zaujímavosti zo sveta

Dôležité udalosti