Zdravé, luxusné a obľúbené, no nie bez následkov. Potravinové trendy ako dubajská čokoláda, matcha či quinoa sa tešia obrovskej obľube po celom svete. Za ich popularitou sa však skrýva temná stránka – tlak na životné prostredie aj miestnych pestovateľov.
Fenomenálny úspech takzvanej „dubajskej čokolády“, ktorá sa stala hitom koncom roka 2023, priniesol nečakané následky. Luxusná pochúťka, kombinujúca mliečnu čokoládu a chrumkavé pistáciové jadro, vyhnala dopyt po pistáciách do rekordných výšok.
Len v roku 2024 sa ich dovoz do krajín Európskej únie zvýšil o viac ako tretinu a trhová hodnota prvýkrát presiahla miliardu eur, uvádza web Deutsche Welle. Pestovatelia, najmä v Španielsku, rozšírili svoje pistáciové polia päťnásobne, čo však vyvoláva ekologické obavy.
Na jeden kilogram pistácií je potrebných až 10-tisíc litrov vody – v suchých oblastiach ide o obrovskú záťaž. Navyše sa pestujú v monokultúrach, ktoré podporujú nadmerné používanie pesticídov a umelých hnojív.
Podobný príbeh má aj matcha. Z kedysi vzácneho čaju používaného pri tradičných obradoch sa stal globálny fenomén. Dovoz do Nemecka sa za prvých osem mesiacov roka 2024 zvýšil o 240 percent. Dopyt však rastie rýchlejšie ako ponuka – cena matchy sa v Japonsku medziročne strojnásobila, čo komplikuje život miestnym obchodníkom a čajovým majstrom.
Ešte výraznejší dopad mala „quinoa mánia“. Po tom, čo OSN v roku 2013 vyhlásila Medzinárodný rok quinoy, záujem o túto pseudoobilninu explodoval. V Peru a Bolívii, odkiaľ pochádza, stúpli ceny natoľko, že si ju mnohí miestni prestali môcť dovoliť, vysvetľuje anglický portál Tempo.
Odborníci preto apelujú na väčšiu zodpovednosť pri formovaní trendov. „Keď niečo propagujete ako superpotravinu, nesiete zodpovednosť aj za dôsledky,“ pripomína agrárny poradca Stig Tanzmann z organizácie Chlieb pre svet.
Matcha sa stala trendom posledných rokov. Pozrite si archívnu reportáž, v ktorej sa dozviete viac:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo