Dlhé doručovanie a plné boxy: Slováci zápasia s problémami pri vyzdvihovaní zásielok

Dlhé doručovanie a plné boxy: Slováci zápasia s problémami pri vyzdvihovaní zásielok
Balíkobox, Packeta, Alzabox, GLS, Z-box, výdajné boxy. Ilustračná snímka Zdroj: TVNOVINY.sk

Nákup vianočných darčekov je v plnom prúde a Slováci čoraz častejšie volia online objednávky namiesto návštevy kamenných obchodov. Zvýšený dopyt však výrazne zaťažuje doručovacie spoločnosti, čo vedie k oneskorenému doručovaniu zásielok či nečakaným komplikáciám pri vyzdvihovaní balíkov z balíkoboxov.

Sezóna vianočných nákupov sa definitívne začala. Slováci však už neobľubujú behanie po obchodoch, ale uprednostňujú objednávanie darčekov z e-shopov.

To však dáva nadmieru zabrať doručovacím spoločnostiam. Aj napriek tomu, že deklarujú maximálnu snahu o včasné doručenie zásielok, dochádza k rôznym situáciám, pre ktoré ľudia k svojim zásielkam prídu oneskorene alebo dokonca vôbec.

„Objednala som si tovar, ktorý mal byť doručený do balíkoboxu. Zaplatila som aj dobierku, no box bol prázdny,“ napísala čitateľka Michaela.

Prečítajte si tiež:

„Snažila som sa dohodnúť na presmerovaní zásielky na výdajné miesto, čo mi bolo aj potvrdené. Napriek tomu doručujú zásielku naďalej do balíkoboxu a zakaždým je nedoručená,“ opisuje svoju skúsenosť s tým, že stále nemá balík a ani peniaze.

Podobnú skúsenosť zažil aj čitateľ Peter. Zásielku mu vozili do balíkoboxu niekoľko dní, pričom dostal informáciu, že ju nebolo možné umiestniť z kapacitných dôvodov.

„Po štyroch dňoch sa to podarilo. Ale počul som od známych aj skúsenosť, keď sa to ani po niekoľkých dňoch nepodarilo. A doručenie zásielky na pobočku predajne alebo pošty veľmi nepomôže, keďže balíkobox si človek vyberá preto, že je dlhšie v práci a nestíha otváracie hodiny,“ konštatoval Peter.

Čitateľ Pavol opísal tiež veľmi čerstvú skúsenosť. „Bol som si vybrať balíček, ktorý mi prišiel do boxu a bol som veľmi prekvapený, že v schránke bol kdesi vzadu hlboko strčený ešte jeden, ktorý však patril niekomu úplne inému. Nevedel som, čo s tým robiť, nechal som ho tam a vzal len to, čo bolo moje. Otázka skôr znie, či sa skutočný príjemca toho druhého balíčka k svojmu tovaru dostane,“ skonštatoval čitateľ.

Prečítajte si tiež:

Maximálna vyťaženosť

Ako deklarujú doručovacie spoločnosti, v týchto dňoch už evidujú zvýšený dopyt po ich službách. A odráža sa to aj na doručovacích boxoch. „Výdajné boxy bývajú v období pred a po Black Friday výrazne vyťažené v porovnaní so zvyškom roka,“ uviedol Peter Dobrík zo spoločnosti GLS s tým, že najvyšší dopyt je na západe Slovenska a vo väčších mestách.

Potvrdzuje to aj DPD. „Aktuálna preplnenosť je veľmi individuálna, predovšetkým vo väčších mestách,“ skonštatoval Milan Jurík, operačný riaditeľ DPD. 

Vysoký záujem o doručenie zásielok do balíkoboxov eviduje aj Packeta. „Z-BOXY sú hitom tohto roka a ich popularita rýchlo rastie... Tento rok sa zároveň prvýkrát obrátil pomer využívania a zákazníci jednoznačne preferujú boxy pred výdajnými miestami,“ uviedol Anton Kukučka, marketingový manažér Packety.

„Ak sa zásielku nepodarí doručiť do plného boxu, vracia sa na depo a doručujeme ju nasledujúci pracovný deň. Ak zlyhá aj druhý pokus, zásielka smeruje na výdajné miesto, ktoré si môže zákazník zvoliť podľa vlastných preferencií,“ dodal Kukučka.

Slovenská pošta uvádza, že zatiaľ neeviduje väčšie kapacitné problémy s balíkoboxmi, no zároveň priznáva, že v predvianočnom období sa vyskytnúť môžu. Súvisieť by mohli aj s dlhšou dobou možnosti vyzdvihnutia. „Kým iné doručovateľské spoločnosti v predvianočnom období zvyknú skracovať dobu uloženia zásielky v samoobslužnom zariadení, aby sa im rýchlejšie uvoľňovali boxy, Slovenská pošta ponúka zákazníkom až 18 dní na jej vyzdvihnutie,“ uviedla hovorkyňa pošty Eva Peterová.

Prečítajte si tiež:

Možnosti riešenia

Doručovacie spoločnosti majú niekoľko odporúčaní, ako sa k svojmu balíčku dostať čo najistejšie a čo najrýchlejšie. Packeta sa snaží frustrujúcu situáciu ohľadom nedoručených či blúdiacich balíkov vyriešiť prostredníctvom aplikácie. V nej je možné navoliť si sedem preferovaných miest pre doručenie zásielky. Pri konkrétnej objednávke si „môžete vybrať až päť boxov, z ktorých systém automaticky zvolí ten najdostupnejší,“ konštatoval Kukučka.

DPD zas sľubuje, že s preplnenosťou do Vianoc nebude problém. Okrem toho, že využívajú boxy aj iných spoločností, ich počet plánujú ešte viac zvýšiť. „V najbližších dňoch ešte plánujeme rozšíriť sieť o 70 našich vlastných boxov v najviac žiadaných lokalitách,“ povedal Jurík. 

Slovenská pošta zasa garantuje doručenie zásielky prípadným umiestnením na pobočku. „Ak pri doručení zásielky nie je možné z kapacitných dôvodov uložiť ju do klientom zvoleného balíkoboxu, uložíme ju do najbližšieho voľného zariadenia alebo na príslušnú kamennú pobočku, o čom je klient informovaný SMS notifikáciou alebo e-mailom,“ uviedla Peterová.

GSL zároveň klientom prisľúbila, že „objednaný tovar do 19. decembra nájdu včas pod vianočným stromčekom“.

Čo Slováci plánujú kupovať na Vianoce? Máme jednoznačného favorita:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Exkluzívne

Dôležité udalosti