Do Vianoc ostáva necelý mesiac. Toto obdobie, ktoré sa spája so zastavením sa, trávením času s rodinou či užívaním si špeciálnych chvíľ, však predchádza nákupná horúčka. Výzdoba, stromček, darčeky, bez ktorých si mnohí z nás sviatky nevedia predstaviť. Finančný poradca a sprostredkovateľ Slavomír Molnár radí, ako robiť v predvianočných nákupoch rozhodnutia, ktoré nebudeme počas zvyšku roka ľutovať.
V snahe dopriať si čo najkrajšie sviatky máme niekedy tendenciu nakupovať aj to, čo by sme bežne počas roka nekúpili – často aj za cenu, ktorá prevyšuje naše možnosti. A nielenže vieme nakupovať emocionálne, situáciu zhoršuje aj to, keď si nákup nechávame na poslednú chvíľu.
Ak vaša finančná situácia nie je ideálna, finančný poradca radí neodkladať nákupy na poslednú chvíľu. „Pokiaľ má človek možnosť plánovať kúpu darčekov niekoľko mesiacov vopred, keď sú výraznejšie akcie, alebo práve teraz, keď je Black Friday, určite by som to využil,“ uviedol odborník.
Zároveň hovorí, že domácnosti s nižším príjmom by mali na Vianoce myslieť už počas roka a na tento účel si pravidelne odkladať niekoľko desiatok eur mesačne.
„Nie je hanba, keď človek nie je v dobrej finančnej situácii. Problém nastáva vtedy, keď sa situácia prehlbuje zlými rozhodnutiami,“ zdôraznil Molnár v súvislosti s vianočnými nákupmi.
Aj keď sa naše nákupné košíky v supermarketoch pred Vianocami zapĺňajú drahšími, lepšími až prémiovými potravinami, jedlo nie je to, čo naše peňaženky v predvianočnom období zaťaží najviac.
Najčastejším dôvodom míňania – a niekedy aj zadlžovania – sú jednoznačne darčeky. Finančnou chybou pri ich nákupe je podľa odborníka ich kúpa na spotrebný úver alebo kreditnú kartu, ktoré následne splácame po celý rok aj dlhšie. No upozorňuje aj na iný nebezpečný trend.
„V žiadnom prípade neodporúčam kupovať darčeky vyberaním peňazí z dlhodobých investícií, a už vôbec nie minúť celú finančnú rezervu, ktorú človek má. Rovnako tak neodporúčam vyberať peniaze z fondov, ak si niekto šetrí na dôchodok alebo na iné dlhodobé ciele,“ upozornil Molnár.
Inšpiráciu pri nákupe darčekov podľa Molnára môžeme čerpať aj od mladých ľudí či študentov, ktorí nedisponujú vysokým rozpočtom.
Ako ukázal európsky prieskum Mastercard, mladí Európania veľmi často siahajú po oblečení z druhej ruky a po kozmetike.
„Móda z druhej ruky získava na popularite… keďže mladší spotrebitelia uprednostňujú túto možnosť z environmentálnych aj rozpočtových dôvodov,“ uvádza správa k európskemu prieskumu.
Rovnako preferujú nákup kozmetiky, ktorá sa podľa prieskumu Home Credit stala darčekom číslo jeden pre Slovákov aj v tomto roku.
Pri nákupe mladí využívajú aj nástroje umelej inteligencie. „Nakupujúci prijímajú umelú inteligenciu ako svojho nového osobného asistenta – takého, ktorý pozná ich rozpočet, štýl a úroveň trpezlivosti,“ uviedli k výsledkom európskeho prieskumu.
Ak nemáte radi experimenty s darčekmi z druhej ruky, vlastnou výrobou, AI radami či nákupom kozmetiky, základným odporúčaním ostáva, že menej je niekedy viac a netreba sa púšťať do výdavkov, ktoré následne nebudeme schopní splatiť.
„Pokiaľ človek naozaj nemá dobrú finančnú situáciu, odporúčam kúpiť radšej jeden darček a nesnažiť sa doslova prikrývať perinou, na ktorú nemám,“ dodal odborník.
Zabalené krabice, tašky skryté v skrini a tichá dohoda, že nikto nič nevidel. Väčšina z nás už rieši dilemu - komu, čo a koľko dáme:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo