Matcha si získava srdcia milovníkov čaju aj tých, ktorí hľadajú zdravú alternatívu ku káve. Žiarivo zelený prášok s obsahom kofeínu ponúka kombináciu sústredenia, energie a chuti, ktorú si zamilovali ľudia po celom svete a aj na Slovensku. V čom spočíva jej čaro a prečo je o ňu taký záujem?
Zelený čaj pozná takmer každý, no jeho koncentrovanejšia forma si v posledných rokoch získava čoraz väčšiu pozornosť medzi milovníkmi zdravého životného štýlu.
„Popularita matche rastie vďaka tomu, že spája účinky s chuťou. Dodá telu energiu bez kofeínového rushu (náhleho prívalu energie, pozn. red.), obsahuje chlorofyl, množstvo antioxidantov a vyzerá skvelo aj na sociálnych sieťach, čo je tiež legitímny argument,“ hovorí zakladateľka bratislavskej Matchiarne Anna Mária.
Rovnakého názoru je aj nutričný špecialista Maroš Krivosudský. „Je to niečo nové, je to vizuálne pekné – zelené, pre veľa ľudí chutné, neobsahuje alergény a, naopak, obsahuje to nielen kofeín, ale aj ďalšie telu prospešné látky. Takáto kombinácia je odsúdená na úspech,“ tvrdí.
A ak by ste si mysleli, že ich zákazníkmi sú len mladí ľudia, mýlili by ste sa. „Môžete od nás vidieť vychádzať veľkých potetovaných mužov s jahodovými matchami s ovseným mliekom. Chodia k nám aj kamošky dôchodkyne na poobednú matchu. Je to naozaj spektrum, čo je dôkazom toho, že matcha nie je len trend pre mladých na Instagrame, ale relevantný nápoj,“ vraví majiteľka bratislavského podniku.
Podľa jej slov ľudia hľadajú alternatívy ku káve, ktoré nezaťažujú nervový systém. Okrem svojej výraznej chuti a žiarivo zelenej farby ponúka totiž aj celý rad zdravotných benefitov.
„Cítite sa sústredený, pokojný a energický zároveň. Obsahuje kofeín, ale aj L-theanín, ktorý reguluje jeho účinok – žiadne trasúce sa ruky, palpitácie (búšenie srdca, pozn. red.) a pád energie po hodine. Pôsobí dlhšie a rovnomernejšie,“ priblížila.
„Ide o koncentrovaný list zeleného čaju, takže obsahuje, rovnako ako klasický lúhovaný zelený čaj, už spomínaný kofeín a L-theanín, rôzne zdraviu prospešné polyfenoly a iné antioxidanty. To sa vie prejaviť v lepšej pozornosti, znížení stresu, ale aj v zlepšení krvného tlaku či cholesterolu,“ doplnil Krivosudský s tým, že je vhodná takmer pre každého.
„Opatrné by mali byť pri všetkých kofeínových nápojoch tehotné a dojčiace ženy, ľudia s anémiou, deti a všetci so slabou toleranciou kofeínu,“ ozrejmil odborník na výživu.
Podľa jeho slov je matcha vhodná na každodennú konzumáciu v rozumných množstvách.
Kvalitnú matche spoznáte podľa farby, vône a chuti.
„Mala by byť žiarivo zelená, nie matná ani hnedá. Vonia sviežo, rastlinne, nie rybaco. Chuť má byť jemná, prirodzene sladkastá, bez trpkej horkosti,“ priblížila Anna Mária.
Nutričný špecialista zasa upozorňuje na kvalitu prášku. „Vo veľa prípadoch býva veľmi nízka a vyskytli sa aj prípady, keď obsahovala ťažké kovy,“ poznamenal.
Mimoriadne dôležitá je však aj príprava. „Veľkú zásluhu na výslednej chuti tvorí práve príprava a to je niečo, na čom si dávame záležať. Každý nápoj pripravujeme tradičným japonským spôsobom, lebo veríme, že to je jediný správny spôsob. Každú dávku preosejeme, zalejeme 70-stupňovou vodou a najstarostlivejšie vymiešame chasenom – tradičnou japonskou bambusovou metličkou, ktorú nikdy nenahradí mixér ani lyžička,“ vysvetľuje detailne.
Matcha sa využíva aj pri pečení. „Ponúka nespočetné možnosti, ako ju pripraviť, od klasického matcha latte, cez ovocné ľadové verzie alebo koláč matcha brownie,“ dodala Anna Mária.
Podľa Krivosudského si však v prípade matcha latte treba dávať pozor na vysoký príjem kalórií. „Často sa stretávam u klientov so situáciou, že si síce myslia, že prijímajú málo energie, no práve v takýchto populárnych nápojoch jej vypijú veľa,“ ozrejmil.
Celosvetový prudký nárast dopytu po matchi v posledných mesiacoch je citeľný. „Boom“ okolo tohto nápoja je taký obrovský, že v Japonsku momentálne hlásia nedostatok.
„Z nápoja pre zopár čajičkárov sa stáva globálny trend a farmy v Japonsku jednoducho nestíhajú pokryť všetky svetové objednávky, tento problém sa týka najmä vyšších kvalít matche,“ tvrdí zakladateľka matcha podniku.
Pre odberateľov to znamená dlhšie čakacie lehoty, dostávajú menšie množstvá prášku. „Momentálne vyjdeme len tak-tak do najbližšej dodávky matcha prášku a možno budeme musieť ponúkať namiesto matche houjichu – zelený čaj vyrobený pražením bez obsahu kofeínu, na rozdiel od matche, ktorá je vyrobená sušením zelenočajových lístkov, s týmto súvisí aj nárast cien od samotných producentov,“ priblížila.
Hľadať iných distribútorov nechcú. „Sme verní jednej farme a jednej konkrétnej kvalite, nechceme a ani nebudeme hľadať lacnejšiu náhradu len preto, aby sme niečo mali,“ objasnila.
Okrem vysokého dopytu však veľkú úlohu zohrali aj jarné mrazy, výkyvy teplôt, ktoré narušili zber, a spracovanie prvých lístkov. Japonskí farmári však bojujú aj s tým, že v ich remesle nemá kto pokračovať.
Matcha sa najčastejšie podáva s mliekom, no kreativite sa medze nekladú. Pozrite si reportáž:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo