Nenávistné komentáre sa stali bežnou súčasťou sociálnych sietí. Odborníčky upozorňujú, že za každým profilom je skutočný človek a vysvetľujú, ako sa dá kultúra online komunikácie zmeniť.
Sociálne siete sú miestom, kde trávime veľa času, no nie vždy tam nachádzame podporu. Podľa iniciatívy BezHejtu bolo v roku 2023 na Facebooku analyzovaných sedem miliónov komentárov, pričom až 13 percent z nich malo hejterský charakter. Podobný trend ukazujú aj zahraničné dáta – každý šiesty používateľ internetu sa stretol s nenávistným útokom.
Najviac online nenávisti zažíva generácia Z, ktorá pôsobí hlavne na Instagrame, TikToku či Snapchate. „Hejt sa od konštruktívnej kritiky odlišuje tým, že nemá za cieľ posunúť človeka ďalej, ale mu ublížiť – útočí na jeho vzhľad, prejav či osobnosť,“ vysvetľuje Lucia Grebáč, riaditeľka neziskovej organizácie Zmudri.
Organizácia Zmudri sa preto rozhodla spustiť kampaň „Nehejtuj ani omylom“, ktorá upozorňuje na absurditu online útokov. „Ukázali sme, ako by to vyzeralo, keby sme podobné slová povedali svojim blízkym. Asi by sme babke nenapísali, že nech si zalezie do hrobu, ale na internete to ľudia robia bez problémov,“ dodáva Bianka Verešová, redaktorka vzdelávacieho média Zmudri G.
Riešením je podľa odborníčok najmä komunikácia. Rodičia a učitelia by mali mladých pozývať k otvorenému rozhovoru o tom, čo na internete zažívajú, a vytvárať bezpečný priestor aj v online prostredí. Dôležitá je aj sebareflexia – predtým, než niečo zdieľame, oplatí sa na pár sekúnd zastaviť a premyslieť, akú stopu po sebe zanecháme.
„Internet nie je iný svet. Tak ako by sme v bežnom rozhovore nenadávali či neurážali, mali by sme niesť zodpovednosť aj za to, čo píšeme online,“ uzatvára Grebáč.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo