Zlý zážitok z dovolenky dokáže napáchať aj omeškaný let. V niektorých prípadoch však máte nárok na kompenzáciu, ktorá môže aj slušne naplniť vašu peňaženku.
Gémešiovci sa minulý rok rozhodli stráviť dovolenku na Cypre. Odleteli na ňu však až o 9 hodín neskôr.
Let meškal pre poruchu, lietadlo museli vymeniť a teda zodpovednosť za omeškanie nesie letecká spoločnosť. Vznikol im teda nárok na kompenzáciu. Cestovná kancelária ich odkázala priamo na leteckú spoločnosť.
„A odpoveď bola stále taká istá. Ďakujeme za pripomienku, budeme sa vašou žiadosťou zaoberať. Majte trpezlivosť,“ hovorí poškodený Lukáš Gémeši.
„Pokiaľ let mešká, tak potom má pasažier má nárok na vyplatenie finančnej kompenzácie vo výške 250 až 600 eur,“ objasňuje riaditeľka Európskeho spotrebiteľského centra Katarína Zalaiová.
Pri letoch do 1 500 kilometrov máte nárok na kompenzáciu vo výške 250 eur. Nad 1 500 do 3 500 kilometrov je to zas 400 eur a pokiaľ bola vaša dovolenková destinácia ďalej ako 3 500 kilometrov, vtedy máte nárok až na 600 eurovú kompenzáciu na osobu.
Lukášova rodina získala nárok na 1 600 eur. Letecká spoločnosť im tvrdila, že majú veľa reklamácií a nestíhajú ich vybavovať. Po tom, ako sme sa o tému začali zaujímať, rodine nakoniec kompenzáciu po roku vyplatili. To šťastie však nemali všetci. Väčšina pasažierov ešte na svoje peniaze čaká.
„Došlo ku kombinácii rozsiahlych a často nepredvídateľných vonkajších narušení. Tieto okolnosti výrazne zvýšili počet prijatých sťažností v našej sieti. Ak prípad spĺňa kritériá, cestujúci dostanú kompenzáciu, na ktorú majú zo zákona nárok,“ znie stanovisko komunikačného oddelenia Air Horizont.
Odborníčka tvrdí, že ak reklamácia cestujúcich trvá dlhší čas, tak sa nemusia vo väčšine prípadov báť.
„Pretože sa počíta dátum, kedy ste o kompenzáciu žiadali. Je pravda, že nárokovateľnosť je v priemere 3 roky spätne, ak ste ale pred dvoma rokmi začali a prešiel ten čas, tak to vôbec nevadí,“ uvádza odborníčka na riešenie kompenzácií Oľga Mareková.
Problém však je, ak letecká spoločnosť skrachuje. Ak je žiadosť podaná ešte pred krachom a máte ju potvrdenú, svoje peniaze pravdepodobne ešte uvidíte. V opačnom prípade sa s peniazmi skôr rozlúčte. Tak isto nárok na kompenzácie nemáte vždy. Najmä ak ide o vonkajšie okolnosti.
„Ide predovšetkým o nejaké vypuknutie konfliktu alebo štrajk, prípadne živelné pohromy,“ dodáva Zalaiová z Európskeho spotrebiteľského centra.
Na webe každého prepravcu by mal byť zverejnený formulár na reklamáciu, ten vyplňte a zašlite ho leteckej spoločnosti. Situáciu však môžete riešiť aj prostredníctvom tretích strán, ktoré za vás naťahovanie sa s leteckou spoločnosťou radi prevezmú. Niektoré sú ale spoplatnené.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo