V závere septembra každoročne vrcholí obdobie, keď môžeme zmeniť zdravotnú poisťovňu. Odborníci v diskusii Vizionári sa zhodli, že motiváciou pri výbere zdravotnej poisťovne by mali byť nielen nadštandardné služby, ktoré poisťovne ponúkajú, ale aj posúdenie svojho zdravotného stavu a toho, čo budem ako poistenec a pacient v najbližších rokoch potrebovať.
V roku 2024 zmenilo zdravotnú poisťovňu 115-tisíc poistencov, čo je oproti predchádzajúcemu roku o približne 20-tisíc menej. Klesajúci trend v počte podaných prihlášok eviduje Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou aj v tomto období - dosiaľ prijal vyše 98.690 prihlášok. Predseda ÚDZS Michal Palkovič zároveň podotkol, že ide o predbežné štatistiky s tým, že najviac prihlášok prichádza v septembri.
Nekalé prepoisťovanie sa zatiaľ nepodarilo úplne potlačiť
Dlhodobým problémom aj napriek zmenám zákona sú naďalej podvodné aktivity. „ÚDZS v snahe eliminovať tento nežiaduci trend inicioval tento rok už dve väčšie stretnutia so zástupcami zdravotných poisťovní. Ak po prepoisťovacej kampani neuvidíme, že sa dohodneme na ďalšie obdobia, my ako regulátor prídeme s ďalšou legislatívnou zmenou, ktorá by to ešte viac sprísnila,“ dodal Michal Palkovič. Úrad pre dohľad podporuje, aby zmenu poisťovne mohli sprostredkovať iba riadni zamestnanci, nie ľudia pracujúci na dohodu, ako aj to, aby prepoistenie nebolo finančne motivované. Podľa šéfa ÚDZS by pomohlo aj podanie prihlášky len v kamenných pobočkách.
Pri výbere hrajú rolu digitálne riešenia aj manažment cesty pacienta
Riaditeľ sekcie zdravotného poistenia Union ZP Jozef Koma poisťovňu vníma skôr ako partnera pri manažmente zdravia. Akcent najmenšej zdravotnej poisťovne na trhu je najmä na ambulantnú zdravotnú starostlivosť. „Poisťovňa má tiež v ponuke aplikáciu na meranie zdravotných parametrov ako krvný tlak,“ uviedol. Telemedicínske riešenia podporuje aj Dôvera. „Vybudovali sme online kliniku s jednotlivými ambulanciami, v rámci ktorej je možné sa s lekárom spojiť na diaľku. Za dva roky nemuselo navštíviť osobne ambulanciu až 38.000 našich poistencov,“ uviedol riaditeľ Úseku služieb poistencov Dôvera Branislav Jendroľ.
Aj Všeobecná zdravotná poisťovňa v rámci svojich benefitov poskytuje online objednanie na vyšetrenie či telemedicínske programy. Benefity a produkty môžu byť podľa Denisy Slivkovej z VšZP pridanou hodnotou pre poistenca. „Hlavná činnosť každej zdravotnej poisťovne je nákup zdravotnej starostlivosti a postarať sa o najťažšiu diagnózu. Myslím si, že vo VšZP dávame najviac aj na jedného pacienta, čiže vieme sa postarať o vážne stavy. Máme tiež širokú sieť poskytovateľov,“ skonštatovala.
Podľa šéfa ÚDZS poistenec hľadá poisťovňu, ktorá mu umožňuje rýchlejšie a jednoduchšie sa dostať k liečbe. S tým súhlasí aj analytik Martin Vlachynský z INESS, podľa ktorého sa za posledných 15 rokov ponuky jednotlivých poisťovní zlepšili. Za kľúčové pri výbere poisťovne považuje parametre týkajúce sa zdravia, respektíve čerpania zdravotnej starostlivosti. „Základom je posúdiť, čo budem potrebovať v nasledujúcich rokoch ja ako poistenec, pacient a ktoré z tých nástrojov, benefitov a ponúk mi najviac vyhovuje,“ dodal.
Situácia nie je až taká kritická
Kritériom môže byť aj lepšia priebežná finančná kondícia zdravotných poisťovní. Celkové podfinancovanie slovenského zdravotníctva sa odhaduje medzi 1 až 2 miliardami eur ročne. „Situácia je podstatne lepšia, ako boli výhľady v roku 2024 na rok 2025. Samozrejme, každá z poisťovní bojuje so svojimi vlastnými možnosťami. Uvidíme, aký hospodársky výsledok sa im na konci roka podarí ustáť vzhľadom na limitované zdroje. Avšak nie je tak kritické ako v roku 2023,“ dodal Palkovič. Napriek nedostatku financií si poisťovne podľa neho svoje záväzky voči poistencom a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti zatiaľ plnia, čo potvrdili aj samotní zástupcovia všetkých troch poisťovní.
Vlachynský v závere diskusie pripomenul, že možnosť radikálne navýšiť zdroje v zdravotníctve je dnes obmedzená a nemožno očakávať, že nejaká vláda v najbližších rokoch „odklepne o dve miliardy navyše“. Odborníci sa zhodli, že tlak na systém by sa znížil aj zavedením inovácií či reformou nemocničnej siete.
Zmenu zdravotnej poisťovne možno urobiť raz ročne, prihlášku treba podať najneskôr do 30. septembra. Poistencom novej zdravotnej poisťovne sa poistenec stáva od 1. januára nadchádzajúceho roku. Ak došlo k prepoisteniu bez jeho vedomia, má právo vziať prihlášku späť.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo