Lekári sa radujú, liehovarníci čelia nebývalej kríze a krčmári nalievajú viac nealka.
Metla ľudstva už akosi nemetie. Generačná obmena veľmi rýchlo znižuje spotrebu alkoholu. Je to tak na celom svete, Slovensko nevynímajúc.
Za posledné štyri roky predaj alkoholu klesol o 46 percent. Mnohí starší po pandémii zlozvyk znova obmedzujú a mnohí mladí, ktorým pandémia nedovolila počas puberty vytvoriť si sociálne väzby, alkohol ani neobjavili.
„Výrazne stúpa počet abstinentov medzi dospievajúcimi aj tých, ktorí pijú naozaj len sporadicky,“ tvrdí Ľubomír Okruhlica, psychiater a expert na závislosti.
Akcie korporácie Diageo, ktorá stojí za značkami Johnnie Walker, Baileys, Captain Morgan či Guinness, od pandémie stratili viac ako tretinu svojej hodnoty.
Rovnako sú na tom aj ďalšie liehovarnícke skupiny. Celková hodnota ešte nedávno lukratívneho odvetvia za štyri roky klesla o neuveriteľných 800 miliárd eur.
Varovania od Svetovej zdravotníckej organizácie a ďalších autorít znížili dopyt generácie X. Zároveň sa alkohol stal menej módnym medzi mileniálmi a generáciou Z.
Kým alkohol je na ústupe, mladí zaň našli náhradu.
„Deje sa to zatiaľ takým spôsobom, ktorý sa nejaví byť tak nebezpečný, ako je nadmerná konzumácia alkoholu v období dospievania. Je to hranie digitálnych hier,“ uviedol Okruhlica.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo