Letenky za pár eur lákajú čoraz viac cestujúcich, no realita nízkonákladového lietania môže byť iná, než sa zdá.
Najnovšia analýza ukazuje, že skutočné náklady na cestu sa pri niektorých európskych leteckých spoločnostiach zvyšujú o stovky eur, a to vďaka vedľajším poplatkom, ktoré sú síce technicky voliteľné, no často nevyhnutné, píše Euronews.
Finančný portál Tradingpedia sa pozrel na dodatočné náklady, ktoré si jednotlivé aerolinky účtujú popri základnej cene letenky.
Výsledky ukazujú, že najvyššie skryté poplatky má letecká spoločnosť Wizz Air, kde cestujúci môže zaplatiť až takmer 245 eur navyše – za batožinu, odbavenie či online rezerváciu.
Hoci Wizz Air neúčtuje extra poplatok za príručnú batožinu, za podpalubnú batožinu si pýta až takmer 100 eur. Za online check-in alebo odbavenie na letisku sa účtuje ďalších 21,35 eura.
Druhá v poradí je spoločnosť Ryanair, ktorej vedľajšie poplatky dosahujú vyše 232 eur. Za samotnú príručnú batožinu si účtuje takmer 25 eur.
Tretie miesto patrí spoločnosti EasyJet, ktorý pridáva k základnej cene v priemere 229 eur.
Na opačnom konci rebríčka je British Airways, ktorý účtuje len niečo vyše 77 eur v dodatočných nákladoch. Nasleduje Norwegian, ktorého suma poplatkov je takmer 84 eur.
Napriek tomu, že tieto poplatky sú počas rezervácie technicky uvedené, často nie sú súčasťou uvádzaných promo cien či vyhľadávačov leteniek.
Cestujúci sa tak o finálnej cene dozvedia až pri posledných krokoch nákupu – čo podľa viacerých spotrebiteľských združení znemožňuje férové porovnávanie cien medzi jednotlivými prepravcami.
Niektoré z poplatkov sú pritom prakticky nevyhnutné. Napríklad cestovanie s malým dieťaťom si vyžaduje takzvaný poplatok za dojča.
Kontroverzným sa stal aj poplatok záchrannej akcie, ktorý si aerolinky účtujú, ak cestujúci zmešká let, no príde na letisko krátko pred alebo po odlete.
Ryanair si v takom prípade účtuje približne 117 eur, EasyJet až takmer 129 eur. Wizz Air patrí medzi tých „lacnejších“ s poplatkom takmer 80 eur.
Výnimkou nie sú ani skupinové rezervácie, kde napríklad EasyJet účtuje 25 eur na osobu. Ryanair navyše pridáva poplatok za platbu kartou, čím sa konečná suma ešte navýši.
Nízkonákladové letenky tak čoraz častejšie prestávajú byť tým, čím sa zdajú.
Zatiaľ čo hlavné aerolinky uvádzajú konečnú cenu vrátane väčšiny služieb, lowcost prepravcovia často lákajú na extrémne nízke sumy, ktoré však môžu byť v konečnom dôsledku zavádzajúce.
Podľa záveru analýzy Tradingpedia tieto zistenia odhaľujú, že nízkonákladové aerolinky sú často „cenovo výhodné“ len na papieri – a až po zaplatení všetkých doplatkov si cestujúci uvedomí, koľko ho let v skutočnosti stál.
Letnej sezóne na bratislavskom letisku sme sa venovali v relácii TN Live:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo