Najpokročilejší bombardér na svete má krídla ako netopier, špeciálny povrch a takmer žiadnu stopu.
Bombardér B-2 pripomína stroj vystrihnutý zo sci-fi filmu — najviac sa podobá na lietadlo, ktoré používa Batman, tzv. Batwing.
Jeho unikátny dizajn z neho robí najdrahšie a zároveň najunikátnejšie lietadlo na svete. Ako ukazuje útok na iránske jadrové „srdce“ — komplex Fordo — B-2 je schopné preniknúť do vzdušnej obrany nepriateľa bez toho, aby ho protivzdušné systémy vôbec zachytili.
Denník The New York Times uvádza, že piloti leteli v B-2 nonstop 37 hodín. Zo základne Whiteman v Missouri vzlietlo sedem strojov, ktoré absolvovali let do Iránu a späť.
Posádka pravdepodobne misiu nacvičovala na simulátore. Čo sa však nacvičiť nedalo, bol fyzický pohyb lietadla po vypustení dvoch 13-tonových bômb GBU-57, ktoré zasiahli cieľ v rámci iránskeho jadrového programu.
Generál Steven L. Basham, ktorý lietal na týchto strojoch deväť rokov, uviedol, že lietadlo sa po zhodení bômb pravdepodobne mierne nadvihlo.
Práve moment vypustenia bômb, ktoré boli vôbec prvýkrát použité v ostrej bojovej akcii, bol najrizikovejšou fázou misie — vtedy bolo najpravdepodobnejšie, že ich radarovú stopu zachytí protivzdušná obrana.
Ovládanie B-2 je špecifické vďaka jeho tvaru — ide v podstate o lietadlo „bez trupu“, s obrovskými krídlami a bez klasických riadiacich plôch. Rozpätie krídel dosahuje dĺžku polovice futbalového ihriska, a preto je považované za jedno z najťažšie ovládateľných lietadiel sveta.
Piloti však veľkú časť ovládania nechávajú na automatiku — stabilitu a letové vlastnosti riadi počítačový systém Fly-by-wire, uvádza portál Simple Flying.
Posádku tvoria dvaja piloti sediaci vedľa seba — hlavný pilot vľavo a veliteľ misie vpravo. Počas dlhých letov sa striedajú a majú k dispozícii posteľ, toaletu aj mikrovlnku, v ktorej si môžu ohriať jedlo.
Na základni v Missouri majú aj špecializovaných lekárov, ktorí skúmajú vplyv extrémne dlhých letov na telo a poskytujú tipy, ako záťaž zvládnuť.
Vývoj B-2 inicioval prezident Jimmy Carter koncom 70. rokov, keď sa americká jadrová triáda (najmä vzdušná zložka) dostala do pätovej situácie. Vtedajšie bombardéry Boeing B-52 Stratofortress boli pre sovietske radary a protivzdušnú obranu ľahko viditeľné. Možnosť preventívneho jadrového úderu tak neprichádzala v úvahy.
Zmeniť to mal práve neviditeľný B-2. Unikátnosťou nie je len dizajn, ale aj špeciálny materiál, z ktorého je vyrobené at tiež náter, ktorý výrazne znižuje jeho radarový odraz. Detaily o jeho technológii zostávajú prísne utajené.
Neutajené je však to, koľko unesie. Pôvodne sa hovorilo o 18 tonách výzbroje, no stroje nasadené proti Iránu niesli až 27 ton. To znamená, že dokážu niesť desiatky konvenčných bômb.
Bez doplňovania paliva vo vzduchu preletia 11 100 kilometrov — s tankovaním ešte viac.
Prvýkrát vzlietli až v roku 1989, teda na sklonku Studenej vojny. Spoločne s rozpadom Sovietskeho zväzu, to vyvolalo otázky, či sú tieto extrémne drahé stroje ešte potrebné. Ide o najdrahšie lietadlo sveta - hodnota jedného kusu sa odhaduje na 2 miliardy dolárov.
Z pôvodne plánovaných 127 kusov ich preto postavili iba 21 — dnes je aktívnych približne 19.
Svoju bojovú premiéru zažili v Juhoslávii, kde počas 45 náletov zničili až 33 % srbských cieľov. Využívali sa aj v Afganistane či Iraku.
Ako ukazuje aj nedávna skúsenosť z Iránu, problémy by s nimi mala aj ruská protivzdušná obrana. Teherán sa spolieha na systém S-300.
Iránska protivzdušná obrana po bombardéroch nevystrelila, a zrejme ich ani „nevidela“.
„Dúfame, že si Iránci z tejto akcie odniesli ponaučenie — že dokážeme priniesť bombu na ničenie bunkrov z Missouri do Iránu úplne nepozorovane, bez toho, aby sme pristáli, a že dokážeme zničiť akúkoľvek jadrovú kapacitu, ktorú vybudujú,“ uviedol viceprezident J.D. Vance.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo