Kedy je posledná šálka kávy ešte „v bezpečí“ pre spánok? Veda ukazuje, že kofeín môže ovplyvniť spánok aj niekoľko hodín po vypití, často skôr, než čakáme.
Káva nie je len zdrojom energie, ale mnohé vedecké štúdie preukázali aj jej blahodarné účinky na sústredenie, kardiovaskulárne zdravie či zníženie rizika viacerých civilizačných ochorení, ako je cukrovka 2. typu či Alzheimerova choroba.
Každý však vie, že káva a spánok nie sú kamaráti. Niektorí ľudia majú kvôli tomuto obľúbenému nápoju problém zaspať. Doktorka a vedkyňa Trisha Pasricha pre The Washington Post vysvetlila, že presvedčenie, že stačí vyhnúť sa káve tesne pred spaním, nie je správne.
„Nemusíte ju prestať piť. Ale možno budete musieť posunúť svoju poslednú šálku na oveľa skorší čas počas dňa, než si myslíte,“ povedala Pasricha.
Odvoláva sa pritom na štúdiu z roku 2023, ktorá bola metaanalýzou 24 štúdií. Vedci dospeli k prekvapujúcemu záveru, že posledná šálka kávy by sa mala vypiť najneskôr deväť hodín pred spánkom. Ak chodíte spať o 23:00, poslednú kávu by ste si mali dať približne o 14:00.
„Myslím si, že je to skôr, ako mnohí z nás očakávali,“ uviedla vedkyňa.
Ak tento časový rámec nedodržíme, hrozí nám skrátenie celkového času spánku približne o 45 minút a predĺženie času potrebného na zaspávanie o deväť minút.
Samozrejme, existujú ľudia, ktorí sa tomuto vzorcu vymykajú a kávu môžu konzumovať prakticky aj pred spaním.
Výskumníci totiž identifikovali niekoľko génov, ktoré sa podieľajú na tom, ako rýchlo metabolizujeme kofeín a ako kofeín aktivuje systém odmeňovania v našom mozgu.
Kľúčovú úlohu zohrávajú gény CYP1A2 a ADORA2. Ľudia, ktorým káva v neskorších hodinách nenarušuje spánok, tak môžu ďakovať svojej genetike.
Vedecké štúdie tiež ukázali, že ani vášniví kávičkári nemajú vyhraté – zvýšená tolerancia sa ani pri vysokej spotrebe kávy nepreukázala.
Ak však túžite po svojom obľúbenom nápoji v popoludňajších či večerných hodinách, oplatí sa vyberať nízkokofeínové nápoje.
EFSA (Európsky úrad pre bezpečnosť potravín) odporúča neprekročiť dávku 400 mg kofeínu denne pre zdravého dospelého, čo je približne päť espress.
Doktorka Pasricha však odporúča myslieť na pitie kávy z dlhodobého hľadiska a poukazuje na jednu štúdiu, ktorá naznačuje, že tí, ktorí pili kávu iba v ranných hodinách, mali nižšie riziko úmrtia ako tí, ktorí ju pili počas celého dňa.
Predpokladá sa, že za tým môže byť narušený cirkadiánny rytmus, ktorý hrá dôležitú úlohu pri regulácii zápalu a imunitného systému.
Zlacnie obľúbená káva? Viac sa dozviete v reportáži:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo