Hororová cesta slovenských dovolenkárov na Sardíniu sa neskončila po prílete s niekoľkohodinovým meškaním a medzipristátím, keď čakali v lietadle dlhé hodiny bez vody a klimatizácie. Následne museli platiť stovky eur za cestu z letiska na hotel alebo čakať ďalšie štyri hodiny na transport autobusom.
Mimoriadne strastiplná cesta na dovolenku. Slováci zostali vo veľkých horúčavách 4 hodiny v lietadle bez jedla a pitia na odstavnej ploche.
Cestovali z Bratislavy na Sardíniu - no ich let pre vážny požiar presmerovali na iné letisko. Ľudia kolabovali a dlho sa nevedeli dovolať pomoci. Do redakcie sa nám ozvali priamo z lietadla, aby nám opísali svoju situáciu.
„Nikto s nami nekomunikuje, ani spoločnosť TIP Travel, ktorá nám odmieta dať kontakt na delegáta, ktorý je v Olbii, aby nám niečo vysvetlil. Došla nám voda, odpadávali tu ľudia, museli sme volať sanitku. Nechcú nás pustiť z lietadla,“ opisoval po štyroch hodinách v lietadle priamo z paluby Slovák Dávid Tarčák, ktorý cestoval s rodinou na dovolenku.
„Letušky nemali žiadne informácie, čo sa deje. Pýtali sme sa ich každú hodinu. Stále nám hovorili, že už vzlietneme. Bolo to ako z hororu, ľudia odpadávali, deti plakali, nechceli nám otvoriť dvere,“ potvrdil pre TVNOVINY.sk Marek Páleš, ktorý bol taktiež v lietadle.
Lietadlo napokon po celkovo piatich hodinách odletelo do Olbie.
Po prílete im delegátka cestovnej kancelárie TIP Travel povedala, že o 20 minút dorazia autobusy, ktoré ich odvezú do hotelov.
„Napokon však prišiel len jeden. Delegátka cestovnej kancelárie nám povedala, aby sme si zobrali taxík. Na ten sa ale vytvoril 200-metrový rad,“ uviedol Páleš.
Navyše, cena za približne hodinu a pol dlhú cestu sa pohybovala na úrovni 500 eur. Dávid Tarčák s rodinou sa túto sumu po dvoch hodinách čakania na ďalšie autobusy rozhodli zaplatiť.
Marek Páleš s rodinou však počkali na odvoz, ktorý im mala zabezpečiť cestovka. Ten podľa jeho slov dorazil zhruba po štyroch hodinách od príletu do Olbie. Do hotela s rodinou dorazili o 4.15 h ráno.
Dávid Tarčák má zimomriavky na tele aj na druhý deň.
„S chlapmi sme už rozmýšľali, ako rozbijeme okno na lietadle, lebo deti nevedeli dýchať, ani my dospelí. Už to bolo zlé, bol to masaker,“ spomína.
Tvrdí, že ho hnevá najmä neľudské zaobchádzanie s pasažiermi v lietadle, kde trávili hodiny bez prísunu čerstvého vzduchu a vody.
„Už pre dospelých to bolo zlé, ale boli tam tehotné ženy, malé deti, batoľatá, starí ľudia. Ide o ľudskosť, ľudskú stránku toho všetkého. Chovali sa k nám ako k zvieratám. Ani k zvieraťu sa tak nechováte, lebo keď vidíte, že trpí, tak niečo s tým robíte. Otvoríte dvere, okná,“ hovorí.
Rozčarovaný dovolenkár tvrdí, že s cestovnou agentúrou sa mu nedarí skontaktovať. Keď sa v piatok ráno spojil s delegátkou, povedala mu, že ešte spí.
„Na čo sú tu? Veď každý si zaplatil za zájazd nemalé peniaze. Keby sa ospravedlnili, keby s nami ľudsky niekto komunikoval, nie je žiadny problém. Povieme si, že niečo také sa môže stať. Ale ako sa k nám správali? To všetkých ľudí uráža,“ pokračuje Tarčák.
Avizuje, že situáciu už nahlásil polícii, podá trestné oznámenia a finančnú kompenzáciu bude riešiť právne.
„Klamali nás. Ja už som volal aj s políciou. Už ani policajti sa im nevedia dovolať,“ tvrdí.
Cestovná kancelária TIP Travel však uviedla, že prostredníctvom asistenčnej linky poskytovali kontakt na delegáta všetkým zákazníkom, ktorí sa im ozvali z lietadla.
Podľa cestovky sa kapitán lietadla rozhodol pre zotrvanie pasažierov na palube, pretože predbežné odhady čakania na odlet boli hodinu až hodinu a pol.
„Informácie sa neskôr menili spolu s meniacou sa situáciou a zdržanie bolo dlhšie, ako pôvodný predpoklad,“ pokračuje riaditeľ kancelárie Juraj Vitko.
„Cestovanie je občas sprevádzané mimoriadnymi a nepredvídateľnými situáciami, ktoré vznikajú v dôsledku zásahu vyššej moci, a za ktoré nemožno pripísať zodpovednosť žiadnej strane, vždy ich však v súčinnosti s dodávateľmi služieb riešime tak, aby boli minimalizované následky,“ uzavrel.
Podľa bývalého pilota Daniela Ferjančeka nie je situácia, keď letisko nie je pripravené postarať sa po núdzovom pristátí o odklonené lietadlá a cestujúcich v nich až taká výnimočná, no v tomto prípade podľa neho mali byť veci lepšie komunikované.
„Je to mimoriadna situácia pre letisko. Nebudeme to nazývať štandardné ale stať sa to určite môže. Pokyny vždy dáva pilot, ten sa však musí prispôsobiť situácii, ktorá je na letisku. Keďže letisko nie je na situáciu pripravené, pilot tak nemusí od neho dostať žiadnu podporu. To znamená, že čaká a v zásade bojuje s letiskom o to, aby mu poskytlo základné služby pre cestujúcich,“ vysvetlil Ferjanček.
Z pôvodne avizovaného hodinového čakania, ktoré oznámil pilot, sa stalo štvorhodinové. Na palube stroja navyše už nebolo žiadne občerstvenie a personál sa mal zamknúť v kokpite.
„Ak sa to naozaj stalo, tak to určite v poriadku nie je. V takejto situácii je potrebné komunikovať aj keď ide o negatívnu informáciu. To znamená, že pracujem na riešení problému ale momentálne to riešenie nemám,“ hovorí bývalý pilot.
Z pohľadu práva podľa neho majú cestujúci pri meškaní letu viac ako tri hodiny nárok na občerstvenie.
„Ale ak sa nenachádzalo na palube, tak je veľmi ťažké ho zabezpečiť. Ale malo to byť všetko komunikované,“ dodal Ferjanček.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo