Najnovšie analýzy ukazujú, že vplyv obrazoviek na duševné zdravie detí je stále nejasný a prísne zákazy nemusia priniesť očakávané výsledky.
Britskí psychológovia, ktorí analyzovali stovky výskumov o vplyve digitálnych zariadení na deti a mládež, tvrdia, že spoľahlivé dôkazy o škodlivosti nadmerného času pred obrazovkou stále nemáme.
Profesor Pete Etchells z Bath Spa University upozorňuje, že väčšina štúdií sa opiera o sebahodnotenie respondentov a preto neodlišuje, či dieťa telefonuje so starými rodičmi, hrá hru s kamarátmi alebo bezcieľne scrolluje.
Podobne ani rozsiahla databáza 11 500 snímok detských mozgov z rokov 2016 – 2018 nepreukázala, že by dlhší pobyt pri displeji zhoršoval kognitívne schopnosti či duševnú pohodu.
Americká psychologická asociácia v roku 2021 zhrnula 33 štúdií a dospela k záveru, že smartfóny, sociálne siete ani videohry samy osebe nie sú hlavnou príčinou úzkostí či depresií.
Prehľad 11 štúdií z roku 2024 zase nenašiel presvedčivý dôkaz, že modré svetlo z obrazoviek hodinu pred spaním výrazne narúša spánok.
Kým čas pred obrazovkou sa často spája s nižšou kvalitou spánku a samotou, viacero výskumov naznačuje, že práve nedostatok spánku a osamelosť sú skutočnými rizikovými faktormi, nie digitálne zariadenia ako také.
Skeptikov však dopĺňajú hlasy volajúce po prísnejších limitoch.
Psychologička Jean Twengeová pripomína dánsky experiment, ktorý 181 deťom obmedzil čas strávený pozeraním sa na obrazovky na tri hodiny týždenne a zaznamenal zlepšenie psychických symptómov.
V Británii získala iniciatíva Smartphone Free Childhood už 150-tisíc podpisov pod záväzok nedať smartfón do rúk deťom mladším než štrnásť rokov.
Do diskusie sa v apríli 2025 zapojil aj vedecký časopis Nature. Redakčný komentár konštatuje, že analýza 25 prehľadových štúdií z posledných rokov ukázala slabé či nekonzistentné prepojenia medzi sociálnymi sieťami a duševným zdravím tínedžerov.
Upozorňuje tiež, že školské zákazy telefónov nemusia priniesť očakávané benefity. Februárová analýza 30 britských stredných škôl nenašla súvislosť medzi reštrikciami a lepšou pohodou žiakov.
Nature preto vyzýva výskumníkov aj technologické firmy, aby sprístupnili detailné anonymné dáta a spolupracovali na prísnejších experimentoch.
Oficiálne odporúčania sú zatiaľ nejednotné. Svetová zdravotnícka organizácia radí nedávať deti pred obrazovky do jedného roka a predškolákom povoliť maximálne hodinu denne, no americká ani britská pediatrická spoločnosť presné limity nestanovujú.
Kým vedci zdôrazňujú potrebu lepších dát, technológie sa menia, od inteligentných okuliarov po chatboty, ktoré pomáhajú aj s domácimi úlohami.
Jasné pravidlá tak zostávajú v nedohľadne a rodičia sa musia spoliehať na vyvážený prístup.
Kedy by ste teda mali svojmu dieťaťu kúpiť nový telefón? To sa dozviete v rozhovore zo štúdia TN live:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo