Na českej diaľnici zavádzajú maximálnu rýchlosť 150 km/h. Objavil sa prvý problém

Na českej diaľnici zavádzajú maximálnu rýchlosť 150 km/h. Objavil sa prvý problém
Novinka na českých diaľniciach. Zdroj: X/Ředitelství silnic a dálnic

Dopravní experti by uvítali digitálne premenné značky alebo panely nad diaľnicami, bežné napríklad v Nemecku alebo Švajčiarsku.

Česká republika sa chystá, ako prvý členský štát EÚ, zaviesť na diaľnici maximálnu povolenú rýchlosť 150 km/h, keď to podmienky dovolia. Pilotný projekt sa týka 50 kilometrov dlhého úseku diaľnice D3 medzi Táborom a Českými Budějovicami, ktorej prevádzku spustili iba nedávno.

Cestári teraz inštalujú 42 dopravných značiek s premenlivým režimom, ktoré budú nový limit oznamovať. Tie ale nevedia reagovať, keď bude potrebné rýchlosť naopak znížiť, hoci to ministerstvo dopravy sľubovalo. Experti preto značky kritizujú, píše portál Novinky.

Problém je v tom, že namiesto digitálnych tabúľ zvolili cestári značky mechanické. Skladajú sa z hranolov, ktoré sa otáčajú a umožňujú tak tri varianty zobrazenia – povolených 150 km/h, prečiarknutú stopäťdesiatku pre koniec úseku s vyššou rýchlosťou a šedú farbu, keď je značka neaktívna.

„Podoba tých značiek ma prekvapuje. Ak máme moderný kus diaľnice, čakal by som, že bude vybavený modernou telematikou,“ povedal Novinkám dopravný expert Roman Budský.

Pripomenul, že digitálne tabule umožňujú kedykoľvek reagovať na dopravnú situáciu, ako je bežné v zahraničí. „Keď je silnejšia prevádzka alebo horšie počasie nastaviť napríklad stovku alebo osemdesiatku, jednoducho s tým pracovať,“ uviedol.

Projekt, ktorý bude stáť 55 miliónov korún (v prepočte približne 2,3 milióna eur) v Česku púta veľkú pozornosť. Je totiž považovaný za test pre ďalšie diaľnice.

„Za 54 a pol milióna korún je to pomerne skromné,“ poukázal na objednané značky Igor Sirota z Ústredného automotoklubu ČR.

Obaja českí experti by uvítali digitálne premenné značky alebo panely nad diaľnicami, bežné napríklad v Nemecku alebo Švajčiarsku. „Tie dokážu navyše pridať značku zákazu predbiehania a podobne,“ pripomenul Sirota.

Prečítajte si tiež:

Minister pripustil, že značenie upravia

Cestári vysvetľujú, že mechanické značky vybrali aby sa zmestili do stanovaného rozpočtu. Hovorca Riaditeľstva ciest a diaľnic Jan Rýdl uviedol, že zvolený variant považuje za prehľadný a jednoduchý. Digitálne cedule zatiaľ cestári nasadzujú len na diaľničné úseky so silnou prevádzkou, ako je napríklad Pražský okruh.

Minister dopravy Martin Kupka (ODS) upresnil, že na spojnici Budějovíc s Táborom ide o pilotný projekt a značenie bude možné ešte doladiť. V minulých rokoch pritom opakovane vyžadoval, aby značky dokázali vodičom oznamovať aj nutnosť rýchlosť naopak znížiť.

Diaľničný úsek medzi juhočeskými mestami je v Česku prvý, kde bude vyššia rýchlosť možná. Ministerstvo dopravy spolu s Riaditeľstvom ciest a diaľnic ČR ho vybrali preto, že je relatívne nový a nie je na ňom veľa zákrut. Zrýchlenie umožňuje novela zákona o premávke na pozemných komunikáciách platná od vlaňajška. Štyri desiatky značiek začali cestári inštalovať minulý týždeň.

Na rakúskych diaľniciach vás môžu za prekročenie rýchlosti potrestať dvakrát. Viac sa dozviete z reportéže v priloženom videu.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Doprava

Dôležité udalosti