Už o necelý mesiac si budú môcť vodiči na českej diaľnici D3 vyskúšať rýchlosť 150 kilometrov za hodinu. Ak sa pilotná fáza ujme, novinku zavedú aj na ďalších úsekoch. Niečo podobné testovali pred rokmi aj u nás či v Rakúsku, no prelom to neprinieslo.
Doba je rýchlejšia, autá výkonnejšie. Aj to sú dôvody, prečo silnejú hlasy o zrýchlení premávky, napríklad na diaľniciach. Predsa len ide o bezpečné komunikácie často s nižšou hustotou dopravy.
A presne to sa pokúsia zmeniť v Česku. V pilotnom projekte na novej diaľnici D3 na úseku medzi Táborom a Českými Budejovicami zavedú na konci septembra obmedzenie rýchlosti na 150 kilometrov za hodinu.
Musia byť však ideálne podmienky, a to jednak poveternostné a aj bezpečnostné z pohľadu hustoty dopravy.
Podobné pokusy už v Európe boli. Vyššia, na niektorých úsekoch až neobmedzená rýchlosť platí v Nemecku. V rakúsku testovali horný limit 140 kilometrov za hodinu v rokoch 2018 až 2020, no nápad sa neosvedčil.
V Holandsku rýchlosť na diaľnici dokonca v roku 2020 plošne znížili počas dňa na 100 kilometrov za hodinu.
Ak sa pilotný projekt v Česku osvedčí, majú pripravené ďalšie zmeny. 150 kilometrov za hodinu by mohli zaviesť na diaľnici D1 v úseku medzi Přerovom a Ostravou a na diaľnici D11 do Hradca Králové.
Vyššiu povolenú rýchlosť testovalo aj Slovensko, a to na úseku tatranskej diaľnice medzi Popradom a Behárovcami, kde bola povolená rýchlosť 140 kilometrov za hodinu.
Do budúcnosti by teoreticky prichádzali do úvahy aj ďalšie úseky, a to na R1 v úseku medzi Nitrou a Žiarom nad HRonom a na D4 v úseku medzi Ivankou pri Dunaji a Račou.
Podľa ankety by to Slováci privítali aj na iných úsekoch.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo