Zvyčajne ich nepovažujeme za krásne a mnohé z nich vnímame práve naopak, ako pochmúrne a pomerne znečistené. No železničné stanice na niektorých miestach sveta sú skutočnými architektonickými skvostami. V architektonickej súťaži o tú najkrajšiu sa umiestnili aj tie európske.
Svetoví architekti dokážu urobiť aj z miest, ako sú železničné stanice, hotové skvosty. V súťaži Prix Versailles, ktorá hodnotí napríklad aj letiská či budovy hotelov, sa na popredných priečkach umiestnili aj tie európske, píše The Sun.
Zoznam najkrajších železničných staníc sa začína stanicou Gadigal v austrálskom Sydney. Jej názov vzdáva poctu domorodým obyvateľom, ktorí spravovali danú oblasť mesta.
Svojou unikátnosťou sa môže pýšiť aj stanica Baiyun v čínskom Kantone. Tá nedávno prešla transformáciou, počas ktorej pribudli obchody a dokonca aj park. Prechádza ňou 24 tratí vysokorýchlostných vlakov, šesť liniek metra a zastavujú tu aj tri autobusové linky.
Stanice pretvorené na unikátne architektonické skvosty nájdeme aj v Saudskej Arábii, a to hneď na dvoch miestach. KAFD v Rijáde v sebe ukrýva luxusnú vnútornú záhradu a jej vonkajší dizajn pripomína piesočné duny.
Druhá, ktorá sa nachádza v tom istom meste s názvom Qasr Al Hokm, má sklenenú strechu, ktorá odráža svetlo do všetkých kútov stanice.
Z európskych staníc sa v rebríčku tých najkrajších umiestnili stanice v Belgickom Monse a tiež dve francúzske stanice v Saint-Denis a Villejuif, teda obe na predmestí Paríža.
Stanica v Mons pôsobí podľa porotcov súťaže Prix Versailles zvnútra ako katedrála. Má zvesenú strechu a je odkazom na nákupnú pasáž Galerie de la Reine v Bruseli. Otvorená je od roku 1841 a poslednou prestavbou prešla v roku 2025.
Budovu železničnej stanice v Saint-Denis navrhol japonský architektonický ateliér. Má sklenené okná od podlahy až po strop a zdobená je drevom. Zdobí ju aj strešný park.
Druhú stanicu vo Villejuif, Gustave Roussy, otvorili v januári 2025. Navrhla ju francúzska firma. Je podzemná, valcovitá, s viacvrstvovou strechou v štýle „hore nohami“.
„Odhodlanie a technická a estetická zdatnosť, ktorú si tieto stavby vyžadujú, sú najvyššou možnou poctou stavebnej komunite,“ dodal k súťaži generálny tajomník Prix Versailles Jérôme Goudain.
Niektoré prekvitajú, iné však rokmi chátrajú a význam niektorých sa dokonca vytratil. Nejedna slovenská železničná stanica ostala po úpadku vlakovej dopravy opustená:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo