Slovinskí sudcovia tvrdia, že súhlas vodiča s hodnotou, ktorú nepozná a nevie skontrolovať, je protiústavný.
Prekvapivé rozhodnutie ústavných sudcov v Slovinsku rozpútalo v krajine doslova zemetrasenie. Sudcovia dospeli k názoru, že súčasný systém na odhalenie šoférovania pod vplyvom alkoholu je protiústavný.
Policajti pritom používajú dychový prístroj a následný súhlas vodiča s výsledkami. Ak vodič nesúhlasí, môže ísť na krvné testy. Ústavný súd však tvrdí, že práve v tomto súhlase tkvie kameň úrazu. Experti však hovoria o nebezpečí pre cesty.
Výsledok padol po sťažnosti obyvateľa Ľubľany, ktorému indikátor alkoholu nameral 0,82 mg/l. Vďaka tomu prišiel o vodičský preukaz a dostal aj vysokú pokutu. Najskôr s výsledkom testu súhlasil, no potom začal špekulovať, uvádza portál Dnevnik.
Na súd podal sťažnosť, že bolo porušené jeho právo nevypovedať proti sebe. Súd túto sťažnosť zamietol, no pri dôkladnejšom preskúmaní zistil, že takýto systém porušuje prezumpciu neviny.
Problém súd videl v tom, že polícia používa takzvané ručné dychové prístroje, ktoré len indikujú, koľko promile vodič má. Ten následne podpisuje, že súhlasí s výsledkom merania, čo sa považuje za hlavný dôkaz v ďalšom konaní. Ak ho nepodpíše, policajti ho pošlú napríklad na krvné testy, ktoré výsledok buď potvrdia alebo vyvrátia.
Súd však tvrdí, že vodiči podpisujú tento formulár bez toho, aby vedeli potvrdiť údaje, ktoré prístroj nameral. Z hlavy si nevedia vypočítať, koľko promile majú — tento faktor ovplyvňuje veľa premenných údajov.
„Vyhlásenie testovanej osoby, že súhlasí s pozitívnym výsledkom indikátora, by mohlo byť relevantné ako dôkaz, ak by testovaná osoba poznala koncentráciu alkoholu vo svojom tele ešte predtým, ako jej bol ukázaný výsledok indikátorového testu. Treba však vziať do úvahy, že táto koncentrácia závisí od mnohých faktorov – pohlavia, veku, telesnej hmotnosti, závislosti od alkoholu, množstva a druhu alkoholického nápoja, spôsobu konzumácie nápoja, času, ktorý uplynul od konzumácie, predtým konzumovaného jedla a ďalších,“ uviedli sudcovia.
„Pre jednotlivca je nemožné presne poznať všetky tieto okolnosti a správne ich vyvážiť a vzhľadom na všetky tieto faktory vedieť, aký by mal byť presný výsledok testu dychovým analyzátorom,“ dodali.
Vodiči tak nemôžu objektívne vedieť, či je výsledok testu správny a či prístroj funguje dobre. Súhlas vodiča tak nemôže byť braný ako dôkaz v konaní.
Súd však okamžite nezrušil tento systém — polícia ho môže využívať ešte ďalší rok, pokiaľ poslanci nenájdu riešenie. Tým by mohlo byť napríklad to, že dychový test by sa využíval len ako forma počiatočného testu, že šofér požil alkohol, čo by následne mohol potvrdiť presne kalibrovaný dychový prístroj alebo krvné testy.
Rozhodnutie však vyvolalo vlnu búrlivých reakcií. Policajti tvrdia, že dokazovanie toho, či niekto šoféroval opitý, zaberie viac času, a to v konečnom dôsledku bude znamenať menej policajtov na cestách, uvádza televízia POP TV.
Kalibrovaný prístroj je totiž zložitejší na používanie a hliadky ho nemajú pri sebe. Väčšinou sa nachádza na policajných staniciach.
„To znamená, že stratíme najmenej 1 hodinu času. Počas jednej hodiny bude hliadka mimo iného miesta, kde by mohla skutočne kontrolovať dopravu,“ uviedol Igor Toplak zo Zväzu polície Slovinska.
To isté si myslia aj experti. Alkohol za volantom je totiž v krajine pomerne rozšírený.
„Nepovažujem to za krok vpred, ale za skok späť, čo sa týka vplyvu na bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol Erik Logar, ktorý pôsobí ako vedúci oddelenia bezpečnej mobility v slovinskej národnej automobilovej asociácii.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo