Ukrajinská F-16 mala zostreliť oveľa modernejšiu a schopnejšiu Su-35. Bola za tým vopred pripravená pasca?

Ukrajinská F-16 mala zostreliť oveľa modernejšiu a schopnejšiu Su-35. Bola za tým vopred pripravená pasca?
Zdroj: U.S. Air Force/Christopher Lyons, Mil.ru

Prvý zásah F-16? Ukrajinci potvrdili zostrelenie Su-35, existuje viacero scenárov ako k tomu mohlo dôjsť.

Ukrajinské letectvo aj ukrajinský generálny štáb informovali, že kyjevským silám sa podaril husársky kúsok – zostrelili ruskú multifunkčnú stíhačku Suchoj Su-35.

Kyjev bližšie nešpecifikoval, ako sa mu podarilo zničiť toto lietadlo, ktoré patrí k najmodernejším v ruských vzdušných silách. Poskytol však dôkaz – nahrávku z dronu, ktorá zachytáva horiace trosky Su-35. Zničenie stroja potvrdili aj takzvaní ruskí vojenskí blogeri.

Napriek tomu, že doteraz nie je potvrdené, čo stojí za skazou Suchoja, okamžite sa objavili mnohé teórie a nepotvrdené správy, že ide o zásah ukrajinskej stíhačky F-16.

Prečítajte si tiež:

Ak ruské lietadlo skutočne zostrelila F-16, bol by to jej prvý bojový zásah proti oveľa väčšiemu, ťažšiemu a modernejšiemu lietadlu, navrhnutému na dosiahnutie vzdušnej dominancie.

Najčastejšie sa spomína teória, že ruská stíhačka padla do vopred pripravenej pasce, ktorú si na ňu nachystali Ukrajinci.

Podľa tejto teórie mali Rusi vyslať Suchoja proti ukrajinským stíhačkám, ktoré útočili na ruské územie. Ukrajinské lietadlá však mali byť len návnadou vo vopred naplánovanej pasci. Ruský stroj bol zaskočený a následne zostrelený v Kurskej oblasti.

Kľúčový Saab 340?

V tomto scenári, ako aj v iných, sa uvádza, že stíhačke F-16 malo výrazne pomôcť lietadlo včasného varovania Saab 340, ktoré Kyjev dostal od Švédska. Práve toto lietadlo malo pomôcť lokalizovať polohu Su-35, prípadne mohlo asistovať pri navádzaní samotnej rakety, ktorá mohla lietadlo zničiť.

Samotná F-16 má pomerne slabý radar, ktorý jej umožňuje detekovať hrozby len na vzdialenosť približne 100 kilometrov. Oproti tomu deklarovaný dosah radaru Su-35 v niektorých verziách je až 350 kilometrov. Niektorí experti však o týchto údajoch pochybujú a tvrdia, že efektívne „vidí“ skôr na vzdialenosť 200 kilometrov.

Aj to je však viac ako radar F-16, preto by bolo použitie lietadla včasného varovania kľúčové a vďaka nemu mohli Ukrajinci kompenzovať slabšie radarové možnosti amerických strojov.

Kyiv Post však upozorňuje, že na takéto prepojenie by bolo potrebné, aby F-16 disponovali systémom Link-16, no doteraz nie je známe, že by ním ukrajinské stroje boli vybavené. Prípadne by museli využívať iný podobný a kompatibilný dátový systém na prepojenie lietadiel.

Ukrajinská stíhačka mala na zostrelenie Su-35 údajne použiť raketu AIM-120 AMRAAM, ktorá dokáže útočiť na ciele zo vzdialenosti 75 až 160 km v závislosti od verzie. To by znamenalo, že išlo o boj na pomerne dlhú vzdialenosť.

Prečítajte si tiež:

Pravdepodobnejší je scenár, že ho zostrelila protivzdušná obrana 

Experti sú však skeptickí, či Su-35 naozaj zostrelila F-16.

„Je to extrémne nerovný scenár pre lietadlá F-16, ktoré sú oveľa užitočnejšie ako podporné stroje – a to je presne to, čo Ukrajinci momentálne potrebujú,“ hovorí analytička Patricia Marinsová.

Podľa nej sú reči o tom, že to bola F-16, účelové a majú zdvihnúť morálku Ukrajincov v ťažkých časoch.

„Ak k zostreleniu došlo, je oveľa pravdepodobnejšie, že ho spôsobil protilietadlový systém,“ uvádza Marinsová. Ukrajinci mohli napríklad použiť systém NASAMS alebo Patriot, ktorý už v minulosti využívali ako mobilnú protivzdušnú obranu v okolí frontu.

Nech už však Su-35 padla po zásahu z F-16, alebo z protivzdušnej obrany, incident jasne ukazuje, že ruské vzdušné sily ani na vlastnom území nemôžu rátať s bezproblémovou prevádzkou, a napriek početnejšiemu a modernejšiemu letectvu stále nemajú vzdušnú nadvládu.

V Trenčíne budú opravovať stíhačky F-16, viac sa dozviete v reportáži:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Vojna na Ukrajine

Dôležité udalosti