Tragédia v Indii je prvou haváriou Boeingu 787 Dreamliner. K nehode vždy prispieva viacero faktorov, tvrdí odborník

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

O leteckom nešťastí v Indii sme sa rozprávali s Rudolfom Andogom, vedúcim Katedry avioniky Technickej univerzity v Košiciach.

Na západe Indie sa zrútilo lietadlo spoločnosti Air India. Na palube Boeingu, ktorý smeroval do Londýna, sa nachádzalo 242 ľudí. 

Stroj sa zrútil do obytnej štvrte krátko po vzlete. Lietadlo vyslalo posledný signál, keď bolo necelých 200 metrov nad zemou.

O leteckej tragédii sme sa zhovárali s profesorom Rudolfom Andogom, vedúcim Katedry avioniky Technickej univerzity v Košiciach.

Prečítajte si tiež:

Zrútilo sa jedno z najmodernejších lietadiel Boeingu

Ide údajne o prvú haváriu Boeingu 787 Dreamliner. O aký typ lietadla ide?

Naozaj ide o prvú nehodu tohto typu lietadla. Je to moderné lietadlo, ide o jedno z ťažiskových lietadiel na prepravu ľudí na dlhé vzdialenosti. Je to širokotrupé lietadlo, čo znamená, že sú tam dve uličky a pojme veľa cestujúcich. Ide o jeden z najmodernejších typov lietadla, aké Boeing vyrába. Všetky systémy, ktoré v tom lietadle sú, umožňujú komfortné a ekonomické lietanie. 

Čo okrem pokusov o záchranu pasažierov zvyčajne nasleduje po takejto havárii? Začína sa ihneď vyšetrovanie?

Dôležité je zabezpečiť miesto havárie. To už vyúsťuje do prvých krokov vyšetrovania - hľadanie takzvaných čiernych skriniek, zabezpečenie komunikácie a objektov, ktoré sa v priestore havárie nachádzajú, aby ďalšie vyšetrovanie mohlo prebiehať v normálnom režime.

Prečítajte si tiež:

S čím všetkým vyšetrovatelia pracujú? Je okrem miesta nehody prvou zastávkou riadiaca veža?

Vyšetrovanie je multispektrálne. Týka sa miesta nehody, všetkých dát, všetkých, ktorí boli zapojení do riadenia letu, technického personálu, stavu lietadla, ako bolo servisované. Vyšetrovanie sa rozbieha do mnohých smerov. Celé to prebieha v spolupráci s výrobcom. Vyšetrovanie postihuje každého, kto s lietadlom prišiel do styku. Vstupuje do toho množstvo faktorov, ktoré treba preskúmať, a ľudí, ktorých treba kontaktovať. 

Môže niečo nasvedčovať fakt, že stroj sa zrútil tak skoro po štarte, alebo je tam toľko rôznych faktorov, že je nereálne vôbec predpokladať, čo sa mohlo stať?

Zatiaľ by bolo veľmi špekulatívne predpokladať nejaké poruchy. Vzlet je jednou z kritických fáz letu. Lietadlo nemá rýchlosť a energiu. Keď vtedy k niečomu dôjde, je veľmi ťažké to riešiť. Pri nehodách nejde o jediný aspekt, ale vždy je to veľa faktorov, ktoré k nehode prispievajú a vyústia do katastrofy. Vieme predpokladať, že to nespôsobila jedna vec, ale vždy to bude súhrn viacerých udalostí.

Pozrite si celý rozhovor s odborníkom na TN live vo vyššie priloženom videu.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Pád lietadla v Indii

Dôležité udalosti