Zábery, ktoré všetko menia: Lietadlo tesne pred pádom zrejme prišlo o „šťavu“. Vyšetrovatelia tvrdia, že majú stopu

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Záhadný objekt pod krídlom môže byť dôkazom, že lietadlo stratilo pohon ešte vo vzduchu.

Nová videonahrávka vrhá svetlo na to, čo sa mohlo odohrávať v posledných minútach letu spoločnosti Air India.

Podľa leteckého experta je na nej viditeľná aktivácia takzvanej turbíny Ram Air Turbine (RAT), čo môže naznačovať, že lietadlo Boeing 787 Dreamliner stratilo pohon.

A práve s touto verziou pracujú aj vyšetrovatelia.

Pilot komerčnej leteckej spoločnosti Steve Schreibe, ktorý sa venuje analýze leteckých nehôd pre Daily Mail, uviedol, že video v HD kvalite je „prelomové“.

Pôvodne si Schreibe myslel, že za haváriou lietadla bola chyba pilotov pri manipulácii s podvozkom. Jednou z teórií bolo, že pilot namiesto zasunutia podvozku zatiahol klapky.

Prečítajte si tiež:

Malá bodka pod lietadlom je stopa 

Schreibe je však presvedčený, že malý detail na videu – konkrétne pod pravým krídlom lietadla, kde sa objavuje malá sivá bodka – je v skutočnosti turbína RAT. Výklenok na spodku trupu lietadla sú podľa neho dvierka pre toto zariadenie.

„Účelom je zabezpečiť elektrickú a hydraulickú energiu pre lietadlo v prípade extrémnej núdze,“ vysvetlil pilot.

RAT tak funguje ako núdzový generátor, ktorý zabezpečuje napájanie kľúčových komponentov. Za normálnych okolností energiu vyrábajú motory lietadla.

RAT sa automaticky aktivuje, ak zlyhajú oba motory alebo ak sú všetky tri hydraulické okruhy s nízkym tlakom. Aktivovať sa môže aj v prípade, že prístroje v kokpite stratia napájanie alebo dôjde k problémom s elektromotormi.

Prečítajte si tiež:

Zlyhanie motorov?

Turbínu môže aktivovať aj pilot manuálne, ak má podozrenie, že došlo k zlyhaniu motorov.

„Vydáva charakteristický zvuk – znie to ako prelietajúce vrtuľové lietadlo alebo ako ostrý, vysoký piskot. V podstate sa točí takmer rýchlosťou zvuku, aby vyprodukovala elektrickú aj hydraulickú energiu, ktorú lietadlo potrebuje,“ dodal Schreibe.

Expert však pripomína, že RAT nie je navrhnutý na nízke výšky, ako je 400–500 stôp. Posledný kontakt s lietadlom bol podľa neho vo výške približne 600 stôp.

Podľa neho to svedčí o tom, že lietadlo čelilo zlyhaniu oboch motorov.

„Pre nás je to dôkaz, že s najväčšou pravdepodobnosťou došlo k zlyhaniu oboch motorov. Mohla to byť elektrická porucha, hydraulická porucha – alebo kombinácia oboch,“ dodal.

Motory môžu prestať fungovať z rôznych dôvodov, napríklad v dôsledku zrážky so vtákmi alebo problémov s palivom. Strata oboch motorov súčasne je však mimoriadne zriedkavá.

Prečítajte si tiež:

Aj vyšetrovatelia sú presvedčení, že RAT bol aktivovaný 

O aktivácii RAT sú podľa denníka The Wall Street Journal presvedčení aj vyšetrovatelia. Podľa nich to vyvoláva otázky, či motory fungovali správne.

Zatiaľ však nie je jasné, či sa RAT aktivovala pre problémy s motormi, hydraulikou, alebo v dôsledku iného zlyhania.

Podľa predbežných zistení boli procedúry vykonané pri vzlete, vrátane nastavenia klapiek a ostatných riadiacich systémov, správne.

Letecké nešťastie si vyžiadalo životy 241 ľudí na palube lietadla a ďalších 38 osôb na zemi po tom, čo lietadlo narazilo do obytnej zóny.

Jediným preživším bol britský občan Višváškumar Ramesh.

„Stále neviem, ako som to prežil,“ komentoval svoju záchranu.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Pád lietadla v Indii

Dôležité udalosti