Muž, ktorý prežil letecké nešťastie v roku 1998, sedel na rovnakom sedadle ako preživší letu Air India

Televízne noviny Markíza, správy pre celé Slovensko.

Po leteckom nešťastí letu Air India zrejme obľúbenosť tohto sedadla medzi cestujúcimi stúpne. Je však skutočne bezpečnejšie ako iné miesta v lietadle?

Keď sa dozvedel, že jediný preživší leteckého nešťastia Air India v Ahmedabáde sedel na sedadle 11A, vrátili sa mu spomienky a táto správa ho veľmi zasiahla.

Spomienky na traumatický zážitok

Thajský spevák Ruangsak Loychusak totiž pred takmer tromi desaťročiami prežil iné letecké nešťastie, pričom sedel na tom istom sedadle.

Ruangsak bol jedným z tých, ktorí prežili tragédiu letu spoločnosti Thai Airways v roku 1998. Airbus A310 sa zrútil pri pokuse o pristátie v thajskom meste Surat Thani. Zahynulo 101 zo 146 ľudí na palube. Loychusak, ktorý v tom čase sedel na sedadle 11A, bol jedným zo 45 preživších.

Po takmer 30 rokoch sa teraz dozvedel, že Brit indického pôvodu, ktorý ako jediný prežil katastrofu letu spoločnosti Air India tento štvrtok, sedel na rovnakom mieste ako on - 11A.

Prečítajte si tiež:

Loychusak to uviedol na svojej stránke na Facebooku a neskôr svoje pocity priblížil v rozhovoroch pre médiá.

„Chcel by som vyjadriť sústrasť všetkým, ktorí prišli o svojich blízkych,“ uviedol spevák v reakcii na tragédiu v Indii. Zážitok z leteckého nešťastia ho ovplyvnil na dlhé roky. Pri rôznych príležitostiach trpel záchvatmi úzkosti. „Desať rokov som mal problém s lietaním. Mal som problémy s dýchaním, hoci vzduch na palube bol normálny,“ priznal.

„Stále si pamätám zvuky, pachy a dokonca aj chuť vody z močiara, do ktorého sme spadli,“ zveril sa s traumatickým zážitkom. Jeho vyjadrenie citovala aj indická televízia NDTV.

Sú niektoré sedadlá bezpečnejšie?

Sedadlo 11A sa v Boeingu 737, ktorý sa všeobecne považuje za najobľúbenejšie lietadlo na svete, nachádza na ľavej strane trupu blízko krídla a núdzového východu. Po leteckom nešťastí letu Air India zrejme medzi cestujúcimi obľúbenosť tohto sedadla stúpne. Je však skutočne bezpečnejšie ako iné miesta v lietadle?

Štatistiky tomu nenasvedčujú. Za najbezpečnejšie sedadlá sa totiž považujú tie v zadnej časti lietadla. Predná časť lietadla totiž pri nehode zväčšia funguje ako tlmič nárazu. 

Profesor letectva a astronautiky John Hansman pre Time + Leisure vysvetlil, že keď lietadlo padá, zvyčajne smeruje nosom napred, takže ľudia vpredu majú väčšiu pravdepodobnosť, že sa zrania. To znamená, že sedieť v zadnom rade lietadla je najbezpečnejšie.

V lietadle Boeing 737 sa zadné sedadlá zvyčajne nachádzajú niekde medzi radmi 45 až 50. Počet radov sa však v jednotlivých lietadlách líši.

Prečítajte si tiež:

Dynamika nehody je nepredvídateľná

Hoci väčšina lietadiel sa zrúti nosom dopredu, nie vždy je to tak. To bol aj prípad letu Air India, keď sa stroj zrútil pri stúpaní.

Britskému občanovi Vishwashkumarovi Rameshovi sa podarilo prežiť aj vďaka tomu, že bol blízko núdzového východu a krídla. Z konštrukčného hľadiska je na lietadle najsilnejšou časťou trupu práve tá, kde sú pripevnené krídla. Tieto miesta sú dodatočne vystužené, aby sa v prípade nehody nedeformovali dvere a ľudia mohli uniknúť.

V konečnom dôsledku však všetko závisí od toho, ako lietadlo pri havárii spadne. Zaoberať sa teda pri výbere sedadla pravdepodobnosťou prežitia je v podstate zbytočné. 

Stále platí, že letecká doprava je najbezpečnejšia. V štúdii Massachusettského technologického inštitútu (MIT) z roku 2024 sa uvádza, že riziko úmrtia počas komerčnej leteckej dopravy je jedno na každých 13 miliónov cestujúcich.

V priloženom videu si môžete pozrieť príspevok o leteckom nešťastí v Ahmedabáde.

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Pád lietadla v Indii

Dôležité udalosti