Poslanci EÚ sa dohodli, že príručná batožina do siedmich kilogramov má byť bez poplatkov. Aerolínie však tvrdia, že náklady sa premietnu do cien leteniek.
Ak Európsky parlament a členské štáty potvrdia nové pravidlá, cestujúci v rámci Únie si čoskoro zoberú na palubu malú tašku a sedemkilogramovú príručnú batožinu bez doplatku, píše Euronews a Politico.
Poslanci výboru pre dopravu 24. júna schválili návrh, ktorý zakotví právo na bezplatnú príručnú batožinu. Bude môcť mať najviac 40x30x15 centimetrov. Druhý kus batožiny musí ostať pod hranicou 100 centimetrov v súčte strán a vážiť do siedmich kilogramov. Letecké spoločnosti zaň nesmú vyberať poplatok.
Zmena vychádza z rozsudku Súdneho dvora EÚ z roku 2014, ktorý potvrdil, že príručná batožina je nevyhnutnou súčasťou leteckej prepravy, ak spĺňa primerané bezpečnostné podmienky.
Zavedené rozmery majú ukončiť roky trvajúcu neistotu, v rámci ktorej si dopravcovia určovali vlastné limity a poplatky.
Pravidlá rozširujú aj iné práva. Deti do 12 rokov budú musieť sedieť pri dospelej osobe bez ďalších nákladov. Osoby so zníženou pohyblivosťou získajú nárok na sprievodcu zadarmo.
Po zrušení letu alebo inom narušení dopravy bude musieť dopravca do dvoch dní zaslať predvyplnený formulár na odškodnenie a vybaviť refundáciu do siedmich dní.
Lobisti aerolínií reagovali ostro. „Čo bude ďalej, povinný popcorn a nápoj k lístku do kina?“ ironizovala Ourania Georgoutsakou z Airlines for Europe.
Združenie tvrdí, že jednotné pravidlo zvýši ceny leteniek aj tým, ktorí lietajú len s kabelkou. Podľa listu, ktorý poslalo europoslancom, má typické lietadlo 180 sedadiel, ale miesto pre 90 kufrov v horných priehradkách.
Ak by si každý cestujúci priniesol sedemkilogramový kufrík, vznikli by meškania pri nástupe a batožina by musela ísť do podpalubia.
Nízkonákladové spoločnosti sú na poplatkoch závislé. Ryanair si v uplynulom účtovnom roku zarobil na dodatočných službách vrátane príručnej batožiny a výberu sedadiel 4,7 miliardy eur z celkových tržieb 13,95 miliardy eur.
Analytici preto odhadujú, že ak pravidlá prejdú, aerolínie presunú časť príjmov do cien leteniek.
Návrh však podporila široká koalícia politických skupín. Predkladateľ Matteo Ricci tvrdí, že jednotné limity posilnia dôveru cestujúcich a ukončia „hon na skryté poplatky“.
Iniciatívu privítala aj Európska organizácia spotrebiteľov, podľa ktorej ide o splnenie základného očakávania, že cestujúci môže letieť s kufríkom, ktorý sa zmestí do boxu nad hlavou, bez príplatku.
Najsilnejšiu podporu spomedzi členských štátov už avizovalo Španielsko. Ak sa ostatné krajiny pripoja a Rada EÚ sa s europarlamentom dohodne, nové pravidlá by mohli nadobudnúť účinnosť už v budúcom roku.
Slováci majú slabosť na lacné letenky. Viac sa o trendoch ich nakupovania dozviete v nasledujúcej reportáži:
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo