Hasič, lekár, futbalista či pilot. To sú najčastejšie detské sny o kariére v dospelosti. Stať sa naozajstným pilotom je ale iný level.
Život v oblakoch si nevyžaduje len roky driny a pevné nervy, ale aj perfektnú angličtinu. Bez nej nemáte šancu.
Každý budúci pilot začína testami. Či sa na prácu vôbec hodí. To je prvé sito. Podmienkou je znalosť angličtiny.
„Pracujete totiž v medzinárodnom prostredí, kde je angličtina základným komunikačným prostriedkom v aviatike. Pretože lietať na lietadle to nie je oneman show - vyžaduje si to úzku spoluprácu celého tímu. Každý má svoje úlohy. Všetok personál,“ hovorí inštruktor pilotov László Kovács.
Skôr než sa dotkne reálneho lietadla, čakajú ho hodiny v simulátoroch. Tu sa učia základy, ale aj krízové situácie, ktoré môžu nastať vo vzduchu.
Keďže lietadlo má vždy pilota a kopilota, tak aj tréningy sa robia vo dvojici.
„A práve toto aj sledujeme, ako dokážu budúci piloti kooperovať a dorozumievať sa spoločne a postupovať spoločne. To je pre nás kľúčové,“ opisuje inštruktor pilotov László Kovács.
Po základnom simulátore prichádza ďalší – realistický, pripomínajúci kozmickú loď.
„Toto je už reálny simulátor, v ktorom pilot trénuje predtým, než sadne do skutočného lietadla. Ale aj ja ako profesionálny pilot sem musím chodiť každých 6 mesiacov na preskúšanie a doplnenie vedomostí,“ dodáva inštruktor pilotov Adam Orbán.
Odtiaľto už pilot smeruje na nácvik pristátia s reálnym lietadlom. Neskôr pod dohľadom profesionála aj s pasažiermi.
„Až po tomto všetkom už začíname s reálnym lietaním vo vzduchu a aj lietaním s pasažiermi na reálnej linke. Samozrejmosťou sú výstupné testy,“ zakončí Orbán.
Od prvého testu po let s pasažiermi ubehnú 2 až 3 roky. A tým to nekončí, piloti sa musia neustále vzdelávať a absolvovať kondičné tréningy. V oblakoch už totiž nie je priestor na chyby.
Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo