Väčšina žiakov ju už používa pravidelne. Umelá inteligencia sa pomaly dostáva aj do škôl, učitelia čelia náročnej výzve

Väčšina žiakov a študentov už dobre pozná prácu s umelou inteligenciou. Učitelia jej však, zdá sa, nie sú až takí otvorení.

Žijeme v dobe, ktorá technicky napreduje rýchlejšie, než to stíhame sledovať. Jednu z najväčších revolúcií priniesla umelá inteligencia (AI). Niektorí sa jej obávajú, iní jej využívanie odsudzujú a nemalá skupina ju nadšene používa.

Podobnú fascináciu ľudstvo zažilo už viackrát v minulosti. Či už to bola televízia, internet alebo smartfóny, mladé generácie sa veľmi rýchlo adaptovali na ich využívanie, zatiaľ čo ich rodičia a učitelia nabehli na vlak neskôr a museli sa doúčať pracovať s týmito nástrojmi.

Inak tomu nie je ani pri AI. Zatiaľ čo deti, mládež a mladí dospelí sa rýchlo chopili príležitosti a naučili sa AI používať, učitelia a rodičia ich musia dobehnúť.

Prečítajte si tiež:

Študenti pracujú s AI častejšie ako učitelia

Z výsledkov prieskumu Scio Research pre AI Kompas vyplýva, že 80 percent slovenských detí využíva AI vo voľnom čase a 70 percent na školské účely.

Pri učiteľoch sú čísla nižšie - 52 percent z nich využíva AI pri práci a iba 26 percent priamo vo vyučovaní. Iba 25 percent podporuje používanie AI žiakmi. Tieto zistenia odhaľujú značnú digitálnu priepasť medzi žiakmi a pedagógmi.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) varuje, že ak učitelia nebudú pripravení, deti ich technologicky obehnú a školy stratia autoritu aj funkciu.

„Školám by veľmi pomohlo, keby mali k dispozícii konkrétne príklady alebo metodické usmernenia, ako AI nástroje bezpečne a efektívne využívať vo vyučovacom procese,“ uviedla pre TVNOVINY.sk EDU špecialistka spoločnosti Aricoma, ktorá vyrába webináre pre učiteľov o najnovších digitálnych technológiách, Zuzana Molčanová.

Preto sa už dnes zdôrazňuje budovanie AI gramotnosti na školách. Európska komisia vydala usmernenia, ktoré majú zvýšiť informovanosť pedagógov o AI a poskytnúť im praktické etické odporúčania.

„Implementácia AI na školách by mala byť systematická, ale zároveň zodpovedná,“ uviedla pre TVNOVINY.sk vedúca výskumu SCIO Research Miroslava Hapalová.

Prečítajte si tiež:

Plány ministerstva školstva

Ministerstvo školstva pochopilo, že s AI treba na školách počítať. V septembri preto spustilo plán pre jej bezpečné a férové využívanie.

V EÚ sa finalizuje Akt o umelej inteligencii (AI Act) – komplexná legislatíva, ktorá čoskoro vstúpi do platnosti aj na Slovensku.

Táto regulácia spolu so všeobecnou ochranou údajov (GDPR) stanoví prísne kritériá na AI nástroje používané v školstve, najmä pokiaľ ide o transparentnosť, bezpečnosť a ochranu súkromia žiakov.

Ministerstvo školstva avizuje, že každý AI nástroj nasadený v školskom prostredí bude musieť spĺňať parametre týchto regulácií. Tiež zdôrazňuje potrebu vnútorných pravidiel pre používanie AI na školách.

V diskusiách sa naďalej objavuje aj otázka úplných zákazov AI na školách, no tento prístup ustupuje.

„Zakazovať to nemá zmysel. Mladých ľudí by sme mali hodnotovo formovať. Pokiaľ AI využijú na podvádzanie a budú jej prácu vyhlasovať za svoju, tak ich treba naučiť, že ide o podvod,“ uviedol pre TVNOVINY.sk riaditeľ kancelárie Rady mládeže Slovenska Juraj Lizák.

Podľa reprezentatívneho prieskumu agentúry Go4insight z augusta 2025 by síce tretina Slovákov úplne zakázala používanie AI na základných školách, podobná tretina verejnosti však má opačný názor a chce AI aktívne využívať vo výučbe.

Odborníci preto namiesto zákazu odporúčajú regulované využívanie AI.

„Každá technológia musí mať jasne definované hranice použitia. Budúci vzdelávací systém bude úzko prepojený s umelou inteligenciou a jej využívanie vo vzdelávaní už dnes tvorí realitu,“ uviedla Molčanová.

Prečítajte si tiež:

Strašiak menom umelá inteligencia

Medzi riziká, na ktoré odborníci a pedagógovia upozorňujú, patrí podvádzanie. Generatívne modely (ako ChatGPT) dokážu písať slohy, eseje či dokonca celé záverečné práce na počkanie.

„Za povolené považujem inšpirovať sa, overiť si správnosť vlastných riešení a generovať si dodatočné úlohy na precvičenie. Naopak, za zakázané by som považovala nechať AI vypracovať úlohu za žiaka bez jeho zapojenia,“ uviedla pre TVNOVINY.sk podpredsedníčka Odborového zväzu školstva Ingrid Gamčíková.

Existujú nástroje, ktoré dokážu využitie AI v prácach odhaliť, no študenti ich vedia ľahko obísť tým, že text len trochu pozmenia, aby znel ľudskejšie.

„Učiteľ často nemá možnosť zistiť, či žiak podvádzal pomocou AI, ak je šikovný. Preto je kľúčové vzdelávať žiakov v tom, že technológia je pomocník, nie skratka,“ ozrejmila Molčanová.

Ďalšou obavou je strata kritického myslenia a hlbšieho porozumenia. Ak sa žiaci začnú príliš spoliehať na AI pri riešení úloh, hrozí, že si neosvoja základné logické a tvorivé postupy.

„Ide aj o riziko pasívneho spoliehania na AI nástroje, ktoré môže oslabovať schopnosť samostatnej práce,“ doplnila Hapalová.

„Učiteľ môže žiakom ukázať, ako AI pomáha pri brainstormingu nápadov na projekt, ale zároveň ich viesť k tomu, aby výstupy AI vždy overovali, dopĺňali vlastným pohľadom a nepreberali ich bez kritického myslenia,“ povedala Molčanová.

Ministerstvo upozorňuje, že ak sa AI používa nesprávne, môže v skutočnosti žiakom uškodiť. Prieskumy ukazujú, že len približne desať percent študentov vie AI vo vzdelávaní využívať správne.

„Mladí ľudia nemajú dostatočné zručnosti na vytváranie správnych pokynov pre AI. Škola im musí pomôcť, aby tieto nástroje vedeli použiť,“ podotkol Lizák.

Prečítajte si tiež:

Zvýhodnení a znevýhodnení študenti

Veľkou výzvou je už spomínaná digitálna nerovnosť. „Digitálna nerovnosť v oblasti AI sa prehlbuje tam, kde sa spája obmedzený prístup k zariadeniam a internetu s nízkou dostupnosťou kvalitných nástrojov a so slabou kapacitou škôl poskytovať podporu,“ spresnila Hapalová.

„Môžeme sa dostať do situácie, že zabezpečení študenti si budú vedieť zaplatiť výkonnejšie nástroje,“ doplnil Lizák.

Tomu sa Slovensko snaží predísť tým, že investuje do vybavenia škôl a zvažuje centrálne licencie AI nástrojov pre všetkých žiakov.

„Pri správnom nastavení môže AI napomôcť pri zmierňovaní vzdelávacích rozdielov. Výskumy ukazujú, že pod vedením učiteľov môžu z AI nástrojov na podporu personalizovaného učenia najviac profitovať práve žiaci so slabšími výsledkami či s počiatočným znevýhodnením,“ dodala Hapalová.

„Ministerstvo kladie veľký dôraz na to, aby každý žiak a učiteľ mal rovnaký prístup k moderným AI technológiám bez ohľadu na región či finančné možnosti školy, a aby sa AI stala prostriedkom na znižovanie, nie prehlbovanie digitálnej priepasti,“ uviedlo pre TVNOVINY.sk tlačové oddelenie Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

Prečítajte si tiež:

Zavedenie AI do výučby

„Ministerstvo pripravuje AI kurikulum, ktorého schválenie a implementácia do výučby je naplánovaná na školský rok 2026/2027,“ informovalo ministerstvo.

Podľa ministerstva sa AI nebude vyučovať ako samostatný predmet, ale naprieč viacerými predmetmi. Deti sa majú naučiť základné princípy fungovania AI a zároveň aj to, ako ju používať efektívne a zodpovedne.

Plánuje sa začať najprv s nižšími ročníkmi. Vyššie ročníky dostanú metodické materiály, aby mohli AI zaraďovať do výuky voliteľne.

Na základných školách môže AI priniesť hravé a názorné učenie. V praxi by mohla pomôcť aj žiakom s ťažkosťami v učení či so špeciálnymi potrebami.

Verejnosť je v otázke AI na ZŠ pomerne rozdelená - 31 percent Slovákov by jej použitie na základných školách úplne zakázalo, kým 30 percent, naopak, podporuje, aby sa deti priamo učili AI využívať.

Regulačne budú základné školy pod najprísnejším dohľadom. Žiaci do 15 rokov sú podľa zákona zvlášť chránení, preto ministerstvo deklarovalo, že nástroje nespĺňajúce európske štandardy deťom neposkytne.

„Ministerstvo v pláne využívania AI jasne uvádza, že nástroje AI môžu byť v školách nasadené iba v bezpečnom prostredí, ktoré rešpektuje práva používateľov, chráni dáta a je v súlade s GDPR aj AI Actom,“ priblížilo ministerstvo.

Prečítajte si tiež:

Väčší potenciál pre stredné školy

Na stredných školách je potenciál využitia AI širší, keďže starší žiaci dokážu pracovať so sofistikovanejšími nástrojmi. Stredoškoláci už dnes vo veľkej miere AI využívajú. Pre túto generáciu je AI prirodzeným digitálnym nástrojom.

„Mladí ľudia v dnešnej dobe plne využívajú nástroje AI, či už četovacie nástroje alebo tradičné nástroje so zahrnutými prvkami AI,“ povedal Lizák.

Veľkým prínosom môže byť podpora učenia na mieru. Študenti pripravujúci sa na maturitu môžu dostať personalizované cvičné testy podľa toho, v čom sa potrebujú zdokonaliť.

„V školách môže AI nachádzať uplatnenie v troch hlavných oblastiach – v podpore žiakov prostredníctvom personalizovaných platforiem a AI tútorov, pomoci učiteľom pri príprave na výuku či tvorbe materiálov a v optimalizácii školských systémov pomocou administratívnych riešení na báze AI,“ vysvetlila Hapalová.

Podľa prieskumu sú štyria z desiatich Slovákov za to, aby sa AI stala súčasťou výučby na SŠ, a len približne pätina je za úplný zákaz.

Podvádzanie a závislosť od AI sú na strednej škole reálnym problémom. Niektoré školy preto zvažovali zakázať ChatGPT, no ukazuje sa, že v praxi je to nevynútiteľné. Študenti môžu AI používať doma a škola to nemá ako zistiť.

Namiesto zákazov sa preto čoraz viac škôl snaží upraviť hodnotenie. Napríklad na písomkách vyžadujú okrem odpovede aj stručný popis postupu.

„Nechceme ísť cestou zákazov, ale jasných pravidiel a zodpovedného využívania. Školy dostanú odporúčania a etické usmernenia, ktoré im pomôžu nastaviť vlastné pravidlá pri úlohách či testoch,“ doplnilo ministerstvo.

Školy tiež budú musieť mať pravidlá pre používanie AI na školských počítačoch. Pri stredoškolákoch sa už navyše vedú podrobnejšie študijné záznamy a ak by tieto údaje prešli cez nejaký AI systém, musia byť chránené v súlade s GDPR.

Tínedžeri môžu AI dôverovať viac než učiteľom, najmä ak učitelia technológiám nerozumejú.

Ministerstvo však ponúka pre tento problém riešenie. Pre učiteľov pripravilo kompletný balík podpory od metodických usmernení až po praktické školenia.

„Od roku 2026 sa spustia systematické školenia a modulárne kurzy pripravené v spolupráci s NIVAM a univerzitami, ktoré učiteľom ukážu, ako AI bezpečne a zodpovedne využiť,“ priblížilo ministerstvo.

Prečítajte si tiež:

Duševné vlastníctvo a plagiátorstvo

Na vysokých školách má AI dvojitú rolu, a to ako pomôcka pre študentov a učiteľov v rôznych odboroch a zároveň ako samostatný odbor štúdia a výskumu.

„Práca s AI sa aj na STU stáva prirodzenou súčasťou práce a výučby. Navyše treba pripomenúť, že na dvoch fakultách (FEI a FIIT) sa jej vývojom dlhodobo zaoberajú výskumné tímy,“ uviedol pre TVNOVINY.sk hovorca STU Juraj Rybár.

Univerzity už dnes využívajú AI napríklad vo vedeckej činnosti. Pre študentov je tiež užitočná ako tutoriál pri učení.

AI dokáže vysvetliť problematiku zrozumiteľným jazykom, pomôcť pri jazykovej korektúre seminárnych prác, sumarizovať dlhé texty a trénovať prezentácie. Pedagógovia môžu AI využiť pri príprave prednášok.

Na vysokých školách sa v súvislosti s AI najviac skloňuje plagiátorstvo a integrita akademickej práce.

Ak študent prejde predmet bez skutočného pochopenia látky a len vďaka AI, vysoká škola nevypĺňa svoju vzdelávaciu funkciu.

„Základnou zručnosťou je z môjho pohľadu aktívna práca s AI a jej využívanie takým spôsobom, aby zvyšovala kvalitu ich práce, nie nahrádzala ich vlastnú činnosť,“ povedala Hapalová.

Univerzity na Slovensku si tento problém uvedomujú. STU aj UK v roku 2023 vyhlásili, že každé využitie AI pri záverečnej práci musí byť v súlade s internými predpismi a študent ho má konzultovať s vedúcim práce.

„Univerzita Komenského v Bratislave zaujala k používaniu AI jasné stanovisko. Je v poriadku využiť nástroje AI na korektúru či úpravu, avšak v súlade s právnymi a etickými zásadami. Ak sa študent dopustí akademického podvodu, respektíve poruší platnú legislatívu, vyučujúci môže postupovať v zmysle disciplinárneho poriadku,“ vysvetlila hovorkyňa UK Eva Kopecká.

Niektoré fakulty zahrnuli do smerníc aj možnosť odobrať titul, ak by sa spätne zistilo, že záverečnú prácu vytvorila AI v rozpore s pravidlami.

Skúsení pedagógovia hovoria, že priebežná kontrola procesu tvorby práce by však odhalila, keby študent neprimerane používal AI.

„Pri niektorých odboroch budeme uvažovať o nahradení záverečnej práce inými formami. Je to však individuálne, možností je viacero a závisia od odboru. Písomné zadania si určite zachovajú svoje miesto,“ dodala Kopecká.

Navyše, AI nedokáže spraviť pôvodný výskum, takže záverečné práce, ktoré to vyžadujú, sú voči AI odolnejšie.

„Na STU majú už dlhodobo mnohé záverečné práce charakter projektov, návrhov či analýz založených na výskume, meraniach, výpočtoch či modeloch. Ak študenti používajú nástroje AI ako pomôcku na spracovanie informácií pre svoju prácu a rešpektujú pri tom platnú univerzitnú smernicu, považujeme taký postup za korektný,“ priblížil Rybár.

Ďalšou oblasťou rizík je spoľahlivosť AI v odborných disciplínach. Modely ako ChatGPT sú trénované na veľkom množstve textov, no nemajú garanciu správnosti.

Akademická obec však podľa prieskumov vníma AI skôr ako príležitosť než hrozbu, ak sa k nej pristúpi zodpovedne.

Prečítajte si tiež:

Majú učitelia čas na umelú inteligenciu?

Implementácia AI do škôl pre pedagógov znamená, že sa s ňou musia naučiť pracovať a udržať krok so študentami. Na druhej strane sú vyučujúci už teraz časovo vyťažení a je otázne, či majú energiu na pochopenie a zapracovanie AI do výučby, prípadne na menenie nastavenia testovania a hodnotenia študentov.

Podľa ministerstva školy nemôžu zaostávať za technickým pokrokom a po tom, ako sa vyučujúci naučia AI správne používať, môžu ju využívať aj na uľahčenie svojej práce.

Podľa Molčanovej by mal učiteľ vedieť kriticky vyhodnotiť výstupy AI, rozpoznať, kedy môže pomôcť, využívať ju na prípravu materiálov, spätnú väzbu či organizáciu práce, viesť žiakov k etickému používaniu technológií, overovať informácie, rozoznávať hoaxy a viesť k tomu aj svojich žiakov, a predovšetkým byť otvorený novým veciam a ochotný skúšať nové prístupy.

„Z pohľadu manažmentu zmeny je bežné, že učitelia majú obavy – či už z nedostatku času, energie alebo z nejasnosti, ako AI bezpečne a zmysluplne zapojiť do výučby,“ dodala.

Vysvetlila, že za systematické manažovanie zmeny spôsobu výučby by malo zodpovedať vedenie školy v spolupráci so školským digitálnym koordinátorom.

„Už teraz sú učitelia časovo i psychicky na kraji svojich možností. Veľmi by pomohlo zníženie administratívnej záťaže a rôzne formy metodickej podpory,“ poznamenala Gamčíková.

„Univerzita Komenského vníma potrebu kontinuálneho dovzdelávania členov akademickej obce tak, aby vedeli efektívne začleniť AI do výučby,“ informovala Kopecká.

Doplnila, že univerzita si uvedomuje, že práca vyučujúcich je čoraz náročnejšia. Chce im pomôcť poskytnutím usmernenia, školenia a metodickej podpory na efektívne využívanie AI vo výučbe.

„Veríme, že správna podpora a zdroje môžu z integrácie AI urobiť príležitosť na zlepšenie kvality vzdelávania, nie ďalšiu záťaž. Zároveň je však dôležité, aby pedagógovia a pedagogičky aktívne rozvíjali svoje digitálne kompetencie a prispôsobovali sa novým technologickým trendom,“ poznamenala.

Viac sa o umelej inteligencii na školách dozviete v reportáži:

Práve sa číta

Voyo

Sledujte Televízne noviny vo full HD a bez reklám na Voyo

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY

Sledujte kanál spravodajstva Markízy

K téme Exkluzívne

Dôležité udalosti